Tuesday, April 28, 2009

DİSLEKSİ NEDİR ?



Disleksi tanımı konusunda birçok farklı yorum ve açıklama var. Bunun sebebi, beynin çalışma sistemini keşfetmek üzere yapılan çalışmalar hala devam ediyor.
Disleksi çocuğu olan ailelerin kafalarını karıştırmamak için birçok tanımın ortak özelliklerini bir araya getirip sunmaya çalıştık:


Disleksi,kelimelerle yaşanan zorluktur.


Disleksili insanların beyinlerinin konuşma ile alakalı kısmı hafif farklılıklar gösterir. Disleksili kimseler okuma,yazma ve kelimeleri teşkil eden harflerin söylenmesin de güçlükleri vardır.Hatırlama,organizasyon, konsantrasyon ve matematiksel konularda etkinlikleri zayıftır.


Disleksi zeka ile alakalı değildir.Disleksilinin zekası normal veya normalin üstündedir.


Disleksi her bireyde aynı seviyede gözlenmez.Hafif,orta veya ağır görüntüler sergileyebilir.


Disleksi gizli bir engeldir.Dislektik bir çocuğa baktığınızda, bir farklılık göremezsiniz .


Disleksi bir hastalık değildir.Uzun bir hayat boyu devamlılığı olan ve ekseriya genetiksel karakterlidir.

Ingiltere Disksi Derneği- Disleksi esas olarak, okuryazarlığın ve dil ile ilişkili becerilerin gelişmesini etkileyen özgül bir öğrenme güçlüğüdür. Doğumda var olup etkilerinin yaşam boyu sürmesi olasıdır. Ses ilişkili süreç, (varlıkları) hızlı adlandırma, çalışan hafıza (ön bellek), işlem hızı güçlükleri ve bireyin diğer bilişsel yetilerine uymayan becerilerin gelişmesi ile karakterizedir. Bilinen (konvansiyonel- genel geçer) öğretme yöntemlerine dirençli olma eğilimindedir, fakat bilişim teknolojisi uygulaması ve destekleyici danışmanlık da dâhil uygun özgül girişim ile etkileri azaltılabilir. (Kasım 2007)


Disleksi Ortak Karar Projesi, Uluslararası Disleksi Derneği ve Ulusal Çocuk Sağlığı ve İnsan Gelişimi Enstitüsü ( 2002 ) –


Disleksi kökeninde nörobiolojik faktörlerin bulunduğu bir öğrenme bozukluğudur.Bu bozukluk zayıf kelime tanıma yetisi,zayıf yazma,heceleme ve kodlamayetenekleri ile karakterize edilebilir.Bu güclükerin genelde ortaya çıkma nedeni dilin fonolojik alanlarındaki güclükler ve zayiflıklar ile bağlantılıdır ki bu da çoğu zaman diğer bilişsel yetenekler ve sınıfta etkili bir öğretim ile hiç umulmadık bir ilişki doğurmaktadır.Ikinci sonuç olarak, okuduğunu kavrama alanında sorun yaşayan kişi, okuma faaliyetlerini giderek azaltır ve bu da bireyin kelime hazinesinin gelişmesine ve genel kültürünün artmasına engel teşkil eder.
( Uluslararası Disleksi Derneğihttp://www.interdys.org/ )


No comments: