Friday, December 18, 2009

ÖDEV


Disleksi bloğu için yazdığımız bu makale, okul ödevleri konusunda aileler için önerilereden oluşuyor.

Birçok aile çocuklarının okul ödevleri ile ilgi problem yaşar.Fakat özellikle öğrenme güçlüğü yaşayan (disleksi gibi) çocukların aileleri için bu durum bir kabusa dönebiliyor.Bu durumda ödevlerin tamamının yapılması için çok fazla zamana ihtiyaç oluyor.

Maalesef Türkiye’de çok fazla ödev veriliyor.Özellikle 7-9 saat okulda olan çocukların bir de evde fazlaca ödev yapması bekleniyor.Halbuki çocukların bu zorlu öğretim gününün sonunda dinlenmeye ve gevşemeye ihtiyaçları vardır.

Ödev için Amerika’da kullanılan genel bir kural vardır.Her sınıf seviyesi 10 ile çarpılarak verilecek ödevin zamanı belirlenir.Örn:3.sınıf için 10x30=30dk.

Ödevde nicelik değil nitelik önemli olmalıdır.Bir sürü ödev verip çocuğu strese sokmakla birlikte çocuğun sadece ödevi bitirmeyi hedeflemesi öğrenmeyi zorlaştırır.

Dislektik çocukların ödevle ilgili genel problemleri:

Dislektik çocuklar ödevleri diğer çocuklara göre daha uzun zamanda tamamlarlar.Unutmayın ki;dislektik çocukların beyinleri, öğrenirken diğer çocuklara göre 5 kat daha fazla çalışıyor!!!

Dikkatlerini uzun süre aynı yerde tutamıyorlar.

Organizasyon problemi yaşıyorlar ve çoğu zaman ödev verilen kitapların çoğunu okulda unutuyorlar.

Öğretmen ödev verirken ödevi almayı ya da yazmayı başaramıyorlar.Akıllarında ise hiç tutamıyorlar!

Aileler için bazı ipuçları:

Çocuğunuz kitaplarını okulda unutuyorsa;aynı kitaptan evde bir tane daha bulundurun.

Çocuğunuz karbon kağıtlı bir sayfayı, çok hızlı yazan arkadaşının ödev defterinin arasına verip bir kopya da kendisine alabilir.Tabii bu uygulama için öğretmeninin yönlendirmesine ve işbirliğine ihtiyaç duyacaktır.

Okulda ,ödev olarak verilen kitapların isimleri bir liste halinde yazılıp yanına sayfa numarası için yer ayrılabilinir.Ve bu şablon çoğaltılıp her gün çocuğa verilir.

Sınıfta düzenli olan öğrencilerin telefonlarını alıp veli iletişimi kurulabilir.

Öğretmen iletişime açıksa, durumu öğretmenine bildirip bir süreliğine çocuğunuzun bu alışkanlığı kazanması için yardımını isteyebilirsiniz.

Ödev için düzenli bir program belirleyin;Çocuğunuz diğer çocuklara göre daha yorgun geleceği için ona ekstra dinlenme süresi verin.

Ödeve geçiş zamanını belirleyin ve hep aynı zamanda derse geçin.

Ödev yapacağınız yer her zaman sakin ve dikkatini dağıtmayacak şekilde olmalı(televizyon önü,cam önü v.s.)

Her çocuk aynı ortamda çalışamaz,bazıları bir sese ihtiyaç duyabilir.Çocuğunuz hafif bir müzikte çalışmak isterse bunu dikkate alın.

Ödevlerinizin dışında her gün çocuğunuzun eksik olduğu konuda ekstra 10-20dk çalışma yapın(okuma,yazma,matemetik).

Ödevi parçalara ayırın.Ve çocuğunuzun nereden başlamak istediğini sorun.

Proje ve yazılı ödevleri hazırlamadan önce çocuğunuza rehberlik yapın.Ve ödev ile ilgili fikirlerini not alın.Çocuğunuz konu ile ilgili beyin fırtınası çalışması yaparken siz de not alin.Ya da kayıt cihazı,cep telefonu vs. kullanın.Sonra bu çalışmayı kullanıp daha kolay yazabilmesi için ona yol gösterin.

Ödeve başlamadan çocuğunuzun ödevden istenileni anlayıp anlamadığını kontrol edin.Gerekirse ilk birkaç örneği beraber çözün.

Ödevlerin hazırlanmasında yazıyla ilgili problem yaşayan öğrenciler bilgisayar kullanabilirler.Tabii bu durumda öğretmene konu ile ilgili bilgi verilip izin alınmalı!!!

Ödevler arası 10 dk.mola verin.Özellikle yazı ödevlerinde disleksi çocuklar kolay yorulur ve parmakları ağrır.

Çocuğunuza bilgisayar kullanarak ödevini yapmasını öğretin.Eğer yazısı kötü ve kelimeleri eksik yazıyorsa bilgisayar desteği alabilir.Çünkü bilgisayarda kelimelerin doğru yazılmasını sağlayan yazım denetimi programından yararlanabilirsiz.

Çocuğunuzun ödev sonrası yazım hatalarını birlikte kontrol edin.Kontrol ederken şu kriterleri bir yere yazın ve bunlar üzerinden düzeltin;Büyük harf kullanımı,noktalama,doğru harflerle kelimeyi yazma,genel görüntü.Düzeltme yapmak çocuğunuzu sıkabilir ve onun moralini bozabilir bu yüzden ona destek olun.Ve gerekirse ödevin tamamını düzeltmesini beklemeyin.

Bazı öğrenciler ödev yaparken çok yavaş yaparlar.Bu durumda saat kurun ve 10 dk.da ne kadarını yaptığını birlikte test edin.Ve ödevine yoğunlaşıp kısa sürede bitirdiğinde onu ödüllendirin.Örneğin yarım saat daha geç yatmasına izin verin.

Unutulmamalı ki dislektik çocuklar diğer çocuklara göre daha uzun zamanda ödevlerini tamamlayabiliyorlar.Böyle bir durumda fazla ders verilmiş ve 1.5 saatten fazla masa başında kalması gerekiyorsa öğretmenine yazı yazıp ödevin bir kısmını yapamadığını bildirin.

Çocuğunuz ile çalışırken onu öpün kucaklayın,hatta şakalar yapıp gıdıklayın.Bu çalışmanın stresini azaltacaktır.

Her türlü çabaya rağmen sizle çalışmayı reddediyorsa özel öğretmen veya aileden başka biri ile çalışabilir.

İngiltere’de ödev verirken, özellikle öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler için farklı bir sistem kullanıyorlar.

Örneğin;

*Ödev miktarını azaltmak
*Teknolojik desteklerden yardım almalarına izin vermek.Hesap makinesi,bilgisayar desteği vs.
*Ödevi miktarla(çoklukla)değerlendirmemek.

Ne yazık ki Türkiye’deki birçok öğretmen ödev konusunda dislektik çocuklar için farklı bir uygulama yapmıyor.Ve aynı ödevi yapmalarını istiyorlar.


3 comments:

Sait Sahin said...

Teşekkürler...
Gerçekten çok faydalu bir blog olmuş. bizim de oğlumuzda özel öğrenim bozukluğu var. Ödevlerini yapmakta çok zorlanıyoruz. Açken kesinlikle bir şey yaptıramıyoruz. Diğer anne-babalar buna dikkat etsinler.

Unknown said...

Ogretmenlerde meb.2008/60 genelgesi ve rk kısımlarını incelemeli

Unknown said...

Ogretmenlerde meb.2008/60 genelgesi ve ek kısımlarını incelemeli