Tuesday, December 22, 2009

Hafızayı Güçlendirmek Ve Kelime Haznesi için Yeni Yıl Oyunu

İşte size, hem dislektik çocuğunuzun kelime haznesini hem de hafızasını güçlendirecek eğlenceli bir yeni yıl oyunu.

Oyuna başlarken siz bir cümleye başlıyorsunuz;
''Noel Baba şömineden girip bana .......... getirdi''
Bu oyun her seferinde yeni bir kelime ile devam ediyor ve cümle uzuyor.Örneğin;''Noel Baba şömineden girip bana bebek getirdi'' dediniz. Sizden sonraki oyuncu"Noel Baba şömineden girip bana bebek,oyuncak getirdi.''diye devan edecek.

Bu çalışlmayı yaparken çocuğunuzun ilk oyunlar sırasında kaç kelimeyi hatırladığını not alın ve gelişimini gözleyin.

Hangisi Olduğunu Keşfet Oyunu

Bu oyun çocuğunuzun direktifleri takip etmesini,cümlelerin yardımıyla ipuçları bulmasını sağlayacaktır.

Masanın üstüne ya magazinden kestiğiniz sevdiğiniz resimleri(yeni yıl objeleri olabilir)ya da küçük objeleri koyun.Sonra onların neye benzediğini,şekillerini tarif edin.Çocuğunuz bulduğunda sıra ona geçer ve o size sorar.

Aynı oyunu farklı bir şekilde de oynamaya devam edebilirsiniz.Bu sefer masanın üzerindeki objelere birlikte iyice bakın ve çocuğunuz arkasını dönsün siz de birini eksiltin .O da hangisinin eksildiğini size şeklini,rengini tarif ederek anlatsın.

Bu oyunda ne kadar çok ipucu kullanırsanız, çocuğun kelime şifresinin gelişmesine o derece fayda sağlarsınız.

Çocuğunuzun kelime ve hafıza gelişimi için onunla yaratıcı oyunlar yaratın.Hatta yarattığınız oyunları bizimle paylaşın=)

Saturday, December 19, 2009

Hürriyet Çocuk Gazetesi



Hürriyet gazetesinin aralık ayı itibariyle her cumartesi vermeye başladığı ;"Hürriyet Çocuk Gazetesi " eki ,okuyup yazabilen tüm çocuklar için gayet güzel bir çalışma olmuş.

Güncel haberler, müzik, sinema, eğlence, tiyatro, dünya haberleri, dekorasyon, bilmece, bulmaca, teknoloji, moda ...
Tüm bunları kısa ve sıkmadan,çocukların merakla okuyabileceği bir formatta ,onların ilgisini çekecek şekilde vermiş.

Çocukların gazete haberlerine,gazete okuma,sayfalarını karıştırma alışkanlığına büyüklere göre daha uzak olduğu düşünülürse ,böyle bir gazete oldukça yararlı olacaktır.

Friday, December 18, 2009

ÖDEV


Disleksi bloğu için yazdığımız bu makale, okul ödevleri konusunda aileler için önerilereden oluşuyor.

Birçok aile çocuklarının okul ödevleri ile ilgi problem yaşar.Fakat özellikle öğrenme güçlüğü yaşayan (disleksi gibi) çocukların aileleri için bu durum bir kabusa dönebiliyor.Bu durumda ödevlerin tamamının yapılması için çok fazla zamana ihtiyaç oluyor.

Maalesef Türkiye’de çok fazla ödev veriliyor.Özellikle 7-9 saat okulda olan çocukların bir de evde fazlaca ödev yapması bekleniyor.Halbuki çocukların bu zorlu öğretim gününün sonunda dinlenmeye ve gevşemeye ihtiyaçları vardır.

Ödev için Amerika’da kullanılan genel bir kural vardır.Her sınıf seviyesi 10 ile çarpılarak verilecek ödevin zamanı belirlenir.Örn:3.sınıf için 10x30=30dk.

Ödevde nicelik değil nitelik önemli olmalıdır.Bir sürü ödev verip çocuğu strese sokmakla birlikte çocuğun sadece ödevi bitirmeyi hedeflemesi öğrenmeyi zorlaştırır.

Dislektik çocukların ödevle ilgili genel problemleri:

Dislektik çocuklar ödevleri diğer çocuklara göre daha uzun zamanda tamamlarlar.Unutmayın ki;dislektik çocukların beyinleri, öğrenirken diğer çocuklara göre 5 kat daha fazla çalışıyor!!!

Dikkatlerini uzun süre aynı yerde tutamıyorlar.

Organizasyon problemi yaşıyorlar ve çoğu zaman ödev verilen kitapların çoğunu okulda unutuyorlar.

Öğretmen ödev verirken ödevi almayı ya da yazmayı başaramıyorlar.Akıllarında ise hiç tutamıyorlar!

Aileler için bazı ipuçları:

Çocuğunuz kitaplarını okulda unutuyorsa;aynı kitaptan evde bir tane daha bulundurun.

Çocuğunuz karbon kağıtlı bir sayfayı, çok hızlı yazan arkadaşının ödev defterinin arasına verip bir kopya da kendisine alabilir.Tabii bu uygulama için öğretmeninin yönlendirmesine ve işbirliğine ihtiyaç duyacaktır.

Okulda ,ödev olarak verilen kitapların isimleri bir liste halinde yazılıp yanına sayfa numarası için yer ayrılabilinir.Ve bu şablon çoğaltılıp her gün çocuğa verilir.

Sınıfta düzenli olan öğrencilerin telefonlarını alıp veli iletişimi kurulabilir.

Öğretmen iletişime açıksa, durumu öğretmenine bildirip bir süreliğine çocuğunuzun bu alışkanlığı kazanması için yardımını isteyebilirsiniz.

Ödev için düzenli bir program belirleyin;Çocuğunuz diğer çocuklara göre daha yorgun geleceği için ona ekstra dinlenme süresi verin.

Ödeve geçiş zamanını belirleyin ve hep aynı zamanda derse geçin.

Ödev yapacağınız yer her zaman sakin ve dikkatini dağıtmayacak şekilde olmalı(televizyon önü,cam önü v.s.)

Her çocuk aynı ortamda çalışamaz,bazıları bir sese ihtiyaç duyabilir.Çocuğunuz hafif bir müzikte çalışmak isterse bunu dikkate alın.

Ödevlerinizin dışında her gün çocuğunuzun eksik olduğu konuda ekstra 10-20dk çalışma yapın(okuma,yazma,matemetik).

Ödevi parçalara ayırın.Ve çocuğunuzun nereden başlamak istediğini sorun.

Proje ve yazılı ödevleri hazırlamadan önce çocuğunuza rehberlik yapın.Ve ödev ile ilgili fikirlerini not alın.Çocuğunuz konu ile ilgili beyin fırtınası çalışması yaparken siz de not alin.Ya da kayıt cihazı,cep telefonu vs. kullanın.Sonra bu çalışmayı kullanıp daha kolay yazabilmesi için ona yol gösterin.

Ödeve başlamadan çocuğunuzun ödevden istenileni anlayıp anlamadığını kontrol edin.Gerekirse ilk birkaç örneği beraber çözün.

Ödevlerin hazırlanmasında yazıyla ilgili problem yaşayan öğrenciler bilgisayar kullanabilirler.Tabii bu durumda öğretmene konu ile ilgili bilgi verilip izin alınmalı!!!

Ödevler arası 10 dk.mola verin.Özellikle yazı ödevlerinde disleksi çocuklar kolay yorulur ve parmakları ağrır.

Çocuğunuza bilgisayar kullanarak ödevini yapmasını öğretin.Eğer yazısı kötü ve kelimeleri eksik yazıyorsa bilgisayar desteği alabilir.Çünkü bilgisayarda kelimelerin doğru yazılmasını sağlayan yazım denetimi programından yararlanabilirsiz.

Çocuğunuzun ödev sonrası yazım hatalarını birlikte kontrol edin.Kontrol ederken şu kriterleri bir yere yazın ve bunlar üzerinden düzeltin;Büyük harf kullanımı,noktalama,doğru harflerle kelimeyi yazma,genel görüntü.Düzeltme yapmak çocuğunuzu sıkabilir ve onun moralini bozabilir bu yüzden ona destek olun.Ve gerekirse ödevin tamamını düzeltmesini beklemeyin.

Bazı öğrenciler ödev yaparken çok yavaş yaparlar.Bu durumda saat kurun ve 10 dk.da ne kadarını yaptığını birlikte test edin.Ve ödevine yoğunlaşıp kısa sürede bitirdiğinde onu ödüllendirin.Örneğin yarım saat daha geç yatmasına izin verin.

Unutulmamalı ki dislektik çocuklar diğer çocuklara göre daha uzun zamanda ödevlerini tamamlayabiliyorlar.Böyle bir durumda fazla ders verilmiş ve 1.5 saatten fazla masa başında kalması gerekiyorsa öğretmenine yazı yazıp ödevin bir kısmını yapamadığını bildirin.

Çocuğunuz ile çalışırken onu öpün kucaklayın,hatta şakalar yapıp gıdıklayın.Bu çalışmanın stresini azaltacaktır.

Her türlü çabaya rağmen sizle çalışmayı reddediyorsa özel öğretmen veya aileden başka biri ile çalışabilir.

İngiltere’de ödev verirken, özellikle öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler için farklı bir sistem kullanıyorlar.

Örneğin;

*Ödev miktarını azaltmak
*Teknolojik desteklerden yardım almalarına izin vermek.Hesap makinesi,bilgisayar desteği vs.
*Ödevi miktarla(çoklukla)değerlendirmemek.

Ne yazık ki Türkiye’deki birçok öğretmen ödev konusunda dislektik çocuklar için farklı bir uygulama yapmıyor.Ve aynı ödevi yapmalarını istiyorlar.


Wednesday, December 16, 2009

Ünlülerle Bir Gün Serisi : Benim Kitap Tavsiyem

Benim kitap tavsiyem :(çocuğum şu aralar bu kitap serisini hevesle okuyor).

Ünlülerle Bir Gün serisi – Timaş Yayın ( 10 kıtap ) Mustafa Orakçı.

Hikayeler yalın bir dille,düzgün anlaşılır bir font ile ,bol resimle desteklenerek yazılmış.Sayfalardaki resim ,yazı,boşluk dengesi iyi ayarlanmış.Bu yüzden korkmadan okuyor.Hikayelerin seviyesi(tarihi bilgilerden dolayı) daha çok 3-4-5.sınıflara uygun.Bir ihtimal ;belki erkek çocuklar bu hikayeleri daha çok sevebilir.

Aşağıda kitaplarla ilgili yayınevinin bir tanıtım yazısı yer almaktadır.

Zamanda yolculuk yapıp geçmişte yaşamış ünlülerle tanışmayı hayal ettiniz mi hiç?

Sizi bilmiyoruz ama kitaplarımızın kahramanı Murat'ın böyle bir hayali vardı. Bir gün bir güvercin ona bir anahtar getirdi. O günden sonra Murat, bu anahtar sayesinde geçmişe gidip istediği ünlülerle tanıştı.

Onlarla unutamayacağı bir gün geçirdi… Padişah, gezgin, doktor, yazar, şair, düşünür, mimar, coğrafyacı, denizci, mucit… Geçmişte çok önemli işler başarmış bu büyük kişileri Murat'la birlikte tanımak çok eğlenceli olacak.

Piri Reis'le ilk dünya haritasını çizecek, Yunus Emre ve Mevlana ile tüm evreni sevecek, Mehmet Akif'le istiklal marşımızı yazacaksınız…

Fatih'le İstanbul'u fethedecek, Barbaros'la denizlere açılacak, Mimar Sinan'la eşsiz eserler inşa edeceksiniz. Evliya Çelebi'yle ülke ülke gezecek, İbni Sina ile şifa dağıtacak, Hezaren’le kuş gibi uçacaksınız!

Tuesday, December 1, 2009

DİSLEKSİ BLOĞU 1 YAŞINDA!


1.YAŞIMIZI KUTLUYORUZ!!!!


Bundan 1 sene önce sadece bir düştü bu blog.Ama şunu keşfettim;düşlerin gerçekleşmesi için inanç ve zamana ihtiyaç varmış.

Şimdiki düşüm ise daha çok insana ulaşmak ve eğitimde yara almış olanlara daha fazla destek olabilmek.

Bloğumuzu okuyan herkese çok teşekkürler.

Boğaziçi Üniversitesin'de tanıştığım ve bu bloğu açmamızı teklif eden, tanıdığım en yürekli anneye,Ann'e de çok teşekkürederim.


SİZLER ,DİSLEKSİ ÇOCUKLARI OLAN EBEVEYNLER;DÜŞLERİNİZDEN VAZGEÇMEYİN!!!!

ÇOCUKLARIMIZ HER ŞEYİN EN İYİSİNİ HAKEDİYORLAR.