Thursday, April 9, 2009

DISLEKSI PROJESİ : DYSLEARN



OKUMA YAZMA BOZUKLUĞU BULUNAN ÇOCUKLARIN PROBLEMLERİ TARTIŞILDI

“Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları, Grundtvig Öğrenme Ortaklıkları Projeleri Kapsamında, Türkiye ile 8 Ülkenin Birlikte Yürüttüğü Okuma Yazma Güçlüğü (Disleksi) Projenin 6. Uluslararası Toplantısı Adana'da Yapıldı. ( Nisan 2009 )

Belçika'nın koordinatörlüğünde Türkiye, İtalya, Hollanda, Çek Cumhuriyeti, Norveç, Finlandiya, İsveç ve Kıbrıs Rum Kesimi ile birlikte yürütülen, Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Eğitim Gönüllüleri Derneği'nin (EGDER) ortak olarak katıldığı projeyle ilgili toplantı Başkent Okulları'nda gerçekleştirildi.

Toplantıda konuşan Milli Eğitim Müdürü Büyükfırat, böyle bir organizasyonun Adana'da yapılmasının çok önemli olduğunu belirterek, "Bu proje sayesinde eğitim literatüründe sık duyulmayan ve hatta bilinmeyen disleksi ile tanışmış olacağız. Projede yer alan ortak ülkelerdeki örnek çalışmalar yerinde görülerek iyi uygulamalar transfer edilecek. Okuma ve yazma güçlüğü çeken bireylere yönelik proje toplam 9 yurt dışı ortakla yıl sonuna kadar yürütülecek." dedi.


Projenin Koordinatörü Willy Aertz ise hiç bir işin öğretmenliğe benzemediğini belirterek, tüm meslekler arasındaki en iyisinin öğretmenlik olduğunu söyledi.


Bu projeyi, özürlü olan kızını kaybettikten sonra hazırladığını ifade eden Aertz, bu sırada göz yaşlarını tutamadı. Konuşmasını ağlayarak sürdüren Aertz, insanların hayatta çok zorluklarla karşılaştıklarını, bazılarının da bu zorluğu daha fazla yaşamak zorunda kaldığını dile getirdi.


Her insanın eşit doğduğunu ancak aynı olmadığını ifade eden Aertz, "Her erkek ve kadın eşittir ama aynı değildir. Her insan farklı biçimde öğrenir. Öğretmenlerde onlara farklı biçimde öğretmelidir." diye konuştu.


Toplantıda disleksi bozukluğu bulunan ancak kendi alanlarında büyük başarılara imza atan Hollandalı Rehber Öğretmen Hans Vande Velde, Norveç'teki Disleksi Derneği'nin Kurucu Başkanı Elanor W Holter, kendi şirketini kuran Norveçli Nikolia Mallinc, yaşadıkları sıkıntıları paylaştı.

Norveçli Nikolia Mallinc, ilkokula gittiğinde yapılan bir sınavın ardından okulun en tembel öğrencisi ilan edildiğini ifade ederek, ailesinin kendisindeki bu bozukluğu fark edip gerekli desteği vermesinin ardından önemli başarılara imza attığını belirtti.


Norveç'teki Disleksi Derneği'nin Kurucu Başkanı Elanor W Holter ise disleksinin zekâsı normal ya da normalüstü olan, herhangi bir duyusal, nörolojik, fiziksel, ruhsal ve kültürel özrü olmayan okuma-yazma, matematik, kendini ifade etme, düşünme, zaman ve mekân da yönelme alanlarından biri veya birkaçında yetersizliğe yol açan bir bozukluk olduğunu söyledi.


Yapılan araştırmalarda dünyada çocukların yüzde 25'inde disleksinin görüldüğü, her sınıfta 2 ya da 3 kişinin bulunduğu tespit edilmiştir.

KAYNAK: Haberler.com
Cihan Haber Ajansı) 03.04.2009