Friday, October 23, 2009

DİSLEKSİ ÇOCUKLAR İÇİN TAVSİYE EDİLEN KİTAPLAR



Okumaya yeni başlayanlar için :

"Artık Kendim Okuyabilirim" dizisi – Fatıh Erdoğan

Mavı Bulut

Ritmik cümle yapıları, uyaklı ve renkli anlatımıyla bu kitaplar, daha okumayı öğrenmeden çocuklara kitapları sevdirmeyi başarmaktadır. (17 TANE )

http://www.cocukca.com/

Bu sitede, bazı kitapların sesli tanıtımları da bulunuyor.

Ilk Okuma Serisi ( İş Kültür Yayınları )

İş Kültür Yayınları İlk Okuma Kitaplarım serisi okumayı öğrenme sürecindeki çocuklara yardımcı kitaplar olarak hazırlanmıştır. Uzman eğitimciler tarafından hazırlanan bu kitaplarda çocukların ilgisini çekecek hikâyeler, resimler, rahat okumaya uygun yazı biçimleri, sonuç çıkarma yetilerini geliştirecek bulmacalar yer alır. Kitaplar başlangıç seviyesinden rahat okuyabilme seviyesine kadar çocukların okumayı öğrenirken geçtiği dört seviyede gruplanmıştır.



İlk Okuma Tübitak Yayınları

Çöp ve Geri Dönüşüm - Çocuk Kıtaplığı Dizisi

Stepanie Turnbull

Attığınız şeylere ne olduğunu hiç merak ettiniz mi? Bu kitapta çöp hakkında yeni şeyler öğrenecek ve çöpler gömülmeye, yakılmaya veya yepyeni bir şeye dönüşmeye giderken siz de onun yolculuğunu izleyeceksiniz.

ISBN: 9754033927

Güneş Ay ve Yıldızlar / Vücudumuz / Tırtıllar ve Kelebekler / Uzayda Yaşamak / Atlar ve Midilliler/ Kediler / Uçaklar….


ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYON MERKEZLERİNDEN DESTEK ALAN VELİLER DİKKAT!!!




ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ. DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

(TTKB 26)

2009 Ocak itibari ile profesör ve uzmanların hazırladığı bir program MEB (Talim ve Terbiye Kurulu ) tarafından da onaylanarak sisteme sokuldu.

Önceden özellikle Özel Öğrenme Güçlüğü için belli bir program olmadığı için rehberlik servisleri Kaynaştırma Programı’nı kullanıyordu.Ama 2009 başından itibaren konusunda oldukça uzman bir ekip tarafından sadece Ö.Ö.G. çeken çocuklar için özel bir program yürürlüğe girmiştir.

Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı ilköğretimdeki veli ve öğretmenler için de iyi bir yol haritası niteliği taşımaktadır.

(Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nca Onaylanmış Destek Eğitim Programları sonra 287 Özel Ögrenme programme (pdf)



Dislektik Çocuklara Okumada Nasıl Destek Verebiliriniz



İlk adım okumayı öğrenmek, ikinci adım öğrenmek için okumaktır.
Yavaş okuyan çocuklara ve disleksili çocuklara çok küçük yaştan itibaren yeterli destek verilmesi gerekmekte olup, yeterli destek verilmemesi halinde bu çocukların hayatta başarılı olmaları zorlaşacaktır.

Çocuklar okumaya başaldıklarında önce heceleri okumayı öğrenirler.Sonra kelimeleri bütün halinde tanımayı ve okumayı öğrenirler.Ancak uzun ve zor kelimeleri hecelere parçalayarak okuyabilirler..

Maalesef ki dislektik bir çocuk kelimeleri otomatik olarak tanımada zorlanır.Bir kelimenin beyin tarafından otomatik olarak tanınması için kelimenin 4-10 kere görülmüş(okunmuş) olması gerekir.Ama dislektik bir çocuk için bu 40 kereye kadar çıkar.Bu nedenle devamlı okuma ile ilgili praktik yapmak gereklidir.

İlk olarak Kitabın ilgi çekici bir hikayeye sahip olması gerekir

Konu
Heyecanlı ve akıcı bir kitap seçilmeli. Sıkıcı ve çok küçük çocuklar için yazılan kitaplardan kaçının(Çocuğunuzun, yaşça küçük çocuklar için yazılan kitapları daha kolay okuyabildiğini düşünüp bu kitapları alabilirsiniz ama çocuğunuz bu kitapları bebekçe bulup okumak istemeyebilir) .

Çocuğunuzun ilgi alanına uygun kitaplar seçin. Örneğin futboldan hoşlanan çocuklara bu konunun kullanıldığı hikayeler seçin. Kendinizi sadece kitaplarla sınırlı tutmayın,çocuğunuzun okumaktan hoşlanabileceği fıkra kitapları,komik dergiler,karikatür kitapları v.s. de çocuğunuzun okuma yeteneğini geliştirecektir.

Yazı Büyüklüğü
Yazılar ne çok büyük ne de çok küçük olmalıdır.

Dil
Çok zor ve uzun kelimeler olmamalı.

İçeriği
Basit içerikli kitaplar seçin.Çok uzun cümleler, çok uzun paragraflar konunun anlaşılmasını engeller.Kısa ve net bir anlatımı tercih edin.
Çocuğunuzun sevdiği bir kitap bulduğunuzda aynı yazarın kitaplarını takip edin. Bu çocuğunuzun, o yazarın dilini ve anlatım tarzını kendine yakın bulduğunu gösterir.

Kısa kitaplar seçin
Özellikle dislektik çocuklar, uzun hikayeleri okumaya çekinirler. Böylece daha kitabın başında 1–0 yenik başlarsınız.
Hikâyenin ve içindeki bölümlerin kısa olmasına özen gösterin.

Resimleme

Özellikle okuma problemi olan çocuklar için resimlerin önemi büyüktür. Güzel resimlenmiş, hatta kitabın konusunun hafızada kodlanmasına yardım eden resimleri olan kitapları seçin.
Kitabı okumadan önce çocuğunuzla birlikte resimlerine bakıp, inceleyin. Bu kitabın okunmasını ve anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.

Çocuğunuz için kitabın zor olup olmadığını nasıl anlayacaksınız.
Kitabın ilk sayfasını okurken 5 kelimeden fazlasında yanlış yaparsa, bu çocuğunuz için zor bir kitap demektir. Biz buna 5 parmak testi diyoruz.

Çocuğunuza yardım için küçük ipuçları

Çocuğunuza onun hoşlanabileceği kitaplar okuyun. Bu onun gelişimi, kelime haznesi ve doğru tonlamaları öğrenmesi için çok önemli. Bu sistem her sınıf düzeyi öğrenci için uygulanabilir.

Çevrenizde olan kütüphaneleri ziyaret edebilir(bu yöntem Türkiye için biraz zor olsa da) veya yakınınızdaki kitapçılarda ki renk renk kitapları inceleyebilirsiniz.

Çocuğunuzla her gün 15 dakika okuma partisi düzenleyin. Çocuğunuza ve kendinize rahatsız edilmeyeceğiniz bir ortamda birer içecek hazırlayıp aynı kitabı okuyabilir sonra üstünde tartışabilirsiniz.

Unutmayın! dislektik çocukların okuma hızı ve başarısı duygusal durumlarına göre gün be gün değişiklik gösterebilir. Böyle bir durumun üstünde çok durmayın gerekirse süreyi kısaltın.

Türkiye’de yaz tatili çok uzun! Bu yüzden tatil boyunca düzenli bir program takip etmelisiniz ve bu konuda istikrarlı olmalısınız.

Çocuğunuzun okuduğu bölüm kayıt edip sonra ona dinletin. Ve bu çalışmayı aynı bölümle birden fazla tekrar edin. Sonuçta her kaydın bir öncesin kinden daha iyi olduğunu kendi de görmüş olacak.

Sene sonunda okuduğu bütün kitaplarla birlikte onu fotoğraflayın ve evin en güzel köşesine asın! Bu onun neyi başardığının somut kanıtı olacaktır.

Her gün 10dk içinden 10dk dışından okuması için onu cesaretlendirin.Bu çalışmayı aynı bölümle tekrar edin,içinden okuduğu bölmü dışından daha kolay okuyabilecektir.

Kullanabileceğiniz Okuma Teknikleri

Sesli Okuma
Bu teknik görme ve işitmeyi aynı anda harekete geçirdiğinden çocuk daha kolay sesleri hafızaya alıyor.

Düzeltme

Çocuğunuzun, yüksek sesle okurken yanlış okuduğu veya okuyamadığı kelimeleri hemen siz söyleyin ve okuma bittiğinde okuyamadığı kelimelere tekrar dönün .

Sessiz Okuma
Çocuğunuz sessiz okuma yaparken onu kontrol etmeniz biraz daha zor olabilir. Bu yüzden okuması bittikten sonra o bölümü size anlatmasını veya sizin sorduğunuz soruları cevaplamasını isteyin.

Unutmayın ki; sessiz okuma sonucu çoğu dislektik okuduğunu daha iyi anlar.

Satırı İşaret Edin
Bir çok dislektik okuma sırasında satır karıştırabiliyor.Bu yüzden ya parmağınızla ya da bir kalem yardımı ile satırı takip edin. Bu sayede yeri kaybetmeyecek ve daha hızlı okuyabilecektir.


Alternatif Okuma Teknikleri

Eko Okuma
Önce bir satırı siz okuyun sonra çocuğunuz okusun. Çocuğunuz siz okurken parmağıyla takip etsin.Onun için kolay bölümleri bırakın ilk o okusun.

Koro Okuma
Okumayı aynı anda yapacaksınız. Çocuğunuz nasıl bir şarkının sözlerini takip ederek çok bilmediği bir şarkıyı söylüyorsa bu sistemde de sizin sesinizi takip edecek.

Okuma Tiyatrosu
Okuma bölümündeki konuşma bölümlerini sanatsal bir şekilde ifade edin. Bu okuma tekniği için kullanacağınız kitaplar daha çok konuşmaların aktarıldığı tarz kitaplar olmalı.

Ortak Okuma
Çocuklar okumaya başlarken kitaptan ürkebilirler. Bu durumda bu teknik oldukça iyidir.Siz bir paragraf veya bir sayfa okuyun sonra çocuğunuz devam etsin.

Teypten Okuma
Kasetli kitapları okumak ve kitaptan takip etmek okumayı kolaylaştırır. Maalesef Türkiye’de çok fazla kasetli kitap yok .Siz kitabı önce okuyup kayıt edebilisiniz.

Tekrar Tekrar Okuma
Aynı hafta içinde aynı hikâyeyi birden fazla okuyun. İlk okumada zaman tutun ve hikâyeyi kaç dakika da okuduğunu çocuğunuzla birlikte kayıt edin. Ve her okumada bunu yapın, son okumada hızının nasıl artacağını kendi de görecek ve bu onu cesaretlendirecektir.


Aynı Anda Okuma

1.Beraber Okuma - Çocuğunuzun hızına uyarak aynı anda, yüksek sesle okuyun. Çocuğunuz da her kelimeyi okumalıdır. Çocuğunuz 5 saniyeden fazla kelimeyi heceliyorsa hemen kelimeyi söyleyin ve beraber okumaya devam edin.

2.Yalnız Okuma- Çocuk yalnız okumayı istediğinde size masaya vurarak işaret veriyor ve siz susuyorsunuz, çocuk tek başına yüksek sesle okumaya devam ediyor. Eğer yine bir kelimede 5 sn den fazla takılırsa hemen kelimeyi söyleyin ve tekrar beraber yüksek sesle okumaya geçin. Kendi size işaret verirse tekrar onu yalnız okumaya bırakın.

UNUTMAYIN OKUMA GÜÇLÜĞÜ ÇOCUK İÇİN BİR ZORLUKTUR AMA BİR FELAKET DEĞİLDİR. ÇOCUKLARINIZA DESTEK VERİP ONLARLA BİRLİKTE ÇALIŞMANIZ BU GÜÇLÜĞÜ YENMENİZİ KOLAYLAŞTIRACAKTIR.







Friday, October 16, 2009

ABC MÜZİKLİ ALFABE


Genellikle dislektik çocuklar alfabeyi öğrenmede güçlük yaşarlar. Alfabenin sırasını karıştırır,sesli harfleri yazmayı unutarak kelimeleri yazar,kelimelerin harflerini seslendirirken zorluk yaşarlar.

Bu yüzden disleksililerin alfabeyi öğrenirken, hafızalarında daha uzun süre kalmasını sağlayacak görsel ve işitsel desteğe ihtiyaçları vardır.

Alfabeyi öğrenmek artık hem eğlenceli hem kolay!!! 'ABC Müzikli Alfabe' adlı albüm, çocukların alfabeyi müzik eşliğinde öğrenmelerini hedefliyor

29 harfin her biriyle ilgili bir şarkı, bir de alfabe şarkısı var. Şarkıların tamamının sözlerini Tekin Özertem yazdı, besteleri de Doğan Canku yaptı.


Müzikle eğitimin çocukların alfabeyi öğrenmelerine nasıl bir katkısı var?

Müziğin eğitimde kolaylaştırıcı bir etkisi var. Bildiğiniz bir şarkının sözlerini müziksiz söylemeye çalışın, zorlandığınızı görürsünüz. Oysa müzik eşliğinde söylerken sözcükler kendiliğinden ağzınızdan akar. O bakımdan müzik eşliğinde eğitim çok önemli ve yararlı.

Aynı zamanda eğlenceli de... Oyun çocuk için sonsuz bir yaratıcılık alanıdır. Müzikli alfabe çocukların sınıfta öğretmenleriyle keyifli vakitler geçirmesini sağlayacak.

www.muziklialfabe.com/


Saturday, October 10, 2009

Bir Dislektiğin Harika Hikayesi



Disleksi veya öğrenme güçlüğü çekenlerin hayatındaki olumsuzluklardan bahsedip duruyoruz.Size bütün olumsuzlukları,okuldaki başarısızlıkları artıya çevirmeyi başaran gencin müthiş hikayesini aktaracağım.

21. Yüzyılın Willy Wonka'sı Louis Barnett

Kendisine disleksi ve dispraksi tanısı konulan ve okulda eğtimini tamamlayamadığı için eğitimine evden devam etmek durumunda kalan bu 16 yaşındaki genç , negatif durumunu pozitife çevirmeyi başarmış.

Evinde hobi olarak başlattığı çikolata yapımını büyütüp çikolata fabrikası açan Louis'in başarı hikayesi eğitimde zorluk yaşayan her zeki çocuk için iyi bir örnektir.Louis okulda çikolata(chocolate) kelimesini doğru bir şekilde yazamadığı için kendi çikolata fabrikasının adını da kendi yazabildiği gibi koydu CHOKOLIT!!

Şu anda çikolataları Sainsbury's ve Waitrose gibi marketlerde satılıyor.

Louis'in annesi okulda kimsenin Louis'i anlamadığını,kelime haznesi ve genel kültürünün harika olmasına rağmen okulda Louis'in eksik matematik ve yazı bilgisine fokuslanıldığını bu yüzden de oğlunu 11 yaşında okuldan alıp evde eğitimine destek vermek zorunda kaldıklarını anlatıyor.

Louis sağladığı başarı ile 2007 Genç Girişimciler Ödülünü kazanmmıştır.