Sunday, November 22, 2009

24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ




Her yıl Türkiye'de 24 Kasım Öğretmenler Günü olarak kutlanıyor.

Türkiye'de öğretmenlerin işi oldukça zor.Özellikle devlet okullarındaki öğretmenler çok düşük bir maaşla çalışmak durumundalar.Bunun yanında, bir de sınıfların kalabalıklığı öğretmenlerin işini iyice zorlaştırmaktadır.

Türkiye'de her sınıfta en az 2-4 dislektik öğrenci bulunmaktadır.

Kalabalık ve dislektik öğrencilerin olduğu sınıflarda kullanılacak basit yöntemlerle,öğretmenler bu dislektik öğrencilere daha kolay yardım edebilir ve onların başarılı olmalarını sağlayabilirler.


İşte bir kaç öneri:

*Çok yönlü eğitim yöntemini kullanın.Sözel,işitsel,görsel ve yaşayarak.

*Dersi olabildiğince görsel işleyin.

*Çok anlaşılır ve basit bir şekilde dersi anlatın.

*Kısa ve net yönergelerde bulunun.

*Büyük puntolu ve net yazılmış ödev kağıtları hazırlayın.

*Okumada problem yaşayan dislektik çocukların yüksek sesle okumasını istemeyin.Diğer okuma tekniklerini kullanın.

*Yazıda problem yaşayan çocukların, yanlış yazdıkları kelimeleri düzeltmeleri için sözel uyarıda bulunun.Defterlerindeki bütün yanlış kelimeleri kırmızı kalemle düzeltmek yerine,kelimelerin yanına nokta koyun ve sonra o kelimeleri onunla birlikte düzeltin(veya ebeveynleri ile düzeltmelerini isteyin).

*Defterlerine negatif yorumlarınızı yazmayın(Yazın okunmuyor,daha iyi yaz,çarpım tablosunu ezberle v.s)

*Sınavlarda ya ekstra zaman verin ya da daha az soru.

*Tahtadan veya dikte ederek yazma yönteminden kaçının,bu çocuklara bilgileri fotokopi olarak verin.

*Anımsama yöntemi(mnemonics) ile öğrenmeyi gerçekleştirin.

*Kendinize yakın oturtun.

*Ödevleri azaltın-sınıfla verdiğiniz ödevin aynısı bile olsa soruları azaltın.

*Ödevi tahtadan geçirebilmesi için destek verin.Gerekirse ödevi dersin sonunda değil başında tahtaya yazın.

*Durumunu anlamaya çalışın ve esnek davranın.


ÖĞRETMENLER GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN

Friday, November 20, 2009

Duyuru : Başarısızlığı ve Özel Öğrenme Bozuklüğu Seminer


Kadiköy Belediyesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkarı Polikiniği Anne Baba Eğitim Seminerleri düzenliyor....

9 Aralık Çarşamba Saat : 10.00 - 12.00

Seminar konusu : Başarısızlığı ve Özel Öğrenme Bozukluğu (Ayçay Atasoy )

Yer : Fahrettin Kerim Gökay Cad, No 128 , Kat : 2 , Göztepe, Poliklinik Eğitim Salon,Istanbul.

Saturday, November 14, 2009

Dünya Çocuk Kitapları Haftası Etkinlikleri


DÜNYA ÇOCUK KİTAPLARI HAFTASI'NDA CAROUSEL'DE
( 14 – 15 Kasım ) Bakırköy ,Istanbul.


Dünya Çocuk Kitapları Haftası Etkinlikleri, ‘Okusun da Büyüsün!’ temasıyla kitap okuyarak büyümenin önemini tüm çocuklarla paylaşmayı hedefliyor.

Bakırköy Carousel Alışveriş ve Yaşam Merkezi’nde tümüyle ücretsiz olarak gerçekleştirilecek olan etkinlikler, aile ve çocukları kitaplara yakınlaştırmanın dışında, birbirinden eğlenceli sanat atölyeleriyle de renklenecek.

İki gün boyunca profesyoneller denetiminde resim, ritim, origami, dans, heykel vb. pek çok atölyeye katılma olanağı bulacak olan çocuklar, ünlü yazarlarla ve yayınevi yetkilileriyle söyleşip kitaplarını imzalatabilecekler.

Thursday, November 12, 2009

Duyuru : Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Seminar




Kadiköy Belediyesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkarı Polikiniği Anne Baba Eğitim Seminerleri düzenliyor....


Çarşamba 25 Kasım


Saat : 10.00 - 12.00


Seminar konusu : Dikkat Ekskliği ve Hiperaktivite Bozukluğu

( Zerrin Topçu Bilgen )


Yer : Fahrettin Kerim Gökay Cad, No 128 , Kat : 2 , Göztepe, Poliklinik Eğitim Salon,Istanbul.


NOT: Dikkat Eksikliği,Özel Öğrenme Güçlüğünden tamamen ayrı bir farklılıktır.Dikkat eksikliği tanısı konmuş bireylerin aynı zamanda Özel Öğrenme Güçlüğü göstermesi beklenmemektedir.
Fakat,araştırmalar gösteriyor ki Özel Öğrenme güçlüğü çeken bireylerin %40’ı Dikkat Eksikliği ve- veya hiperaktiviteyi de beraberinde gösteriyor.

DİSLEKSİ ÇOCUKLAR İÇİN TAVSİYE EDİLEN KİTAPLAR




İngiltere’deki Waterstones Kitap evinin yaptığı araştıma sonucu, disleksik çocukların kolayca okuyabileceği kitaplar bir liste haline getirildi.Aşağıda bu listede yer alan Türkçe’ye çevrilmiş kitapları bulacaksınız.

Judy Moody - Megan McDonald

Küçük bir kız çocuğunun maceralarını anlattığı 'Judy Moody' serisi Türkçede. Dokuz ve üzeri yaş grubuna hitap eden beş kitaplık seri Judy Moody'nin ilk kitabı, yine seri ile aynı adı taşıyor.

Anneme Neler Oluyor - Jacqueline Wilson
( 11 + )
Epsilon Yayınevi

Marigold; dövmlerine ve tüm uçuk kaçıklığına rağmen, küçük kızı Dolphin'in gözünde dünyanın en tatlı ve en güzel annesiydi. Büyük kızı Star ise onun tavırlarından rahatsız olduğu için babasıyla yaşamaya karar vermişti. Star'sız geçen günler Dolphin için de Marigold için de kolay olmayacaktı. Marigold hayatta her şeyden vazgeçerken, Dolphin'in amacı kendi babasını.

Felaket Henry -Francesca Simon ( 8.6 + )
Iletişim Yayın

Özgün adıyla Horrid Henry dilimize "Felaket Henry" adıyla çevrilen serinin baş kahramanıdır.

Büyülü Parmak -Roald Dahl ( 7 – 8 )
Can Yayınları / Çocuk Kitapları Dizisı

Roald Dahl hem büyüklere, hem de çocuklara, hem de gençlere gizemli öyküler yazmış bir dünya yazarı. Bu kitabın ağırlığı çok güncel: Doğa

Gizli Yediler Çetesi Serisi -Enid Blyton

İnkılap Kitabevı

Clarice Bean – Lauren Child

Yayınevi: Hayykitap - 47
Çok ödülü kazandı.
Diğer kitap: Başı Dertte ve Clarice Bean, Kesinlikle Ben, Clarice Bean

Gizli Bahçe -Frances Hodgson Burnett
Engin Yayın

Ailesinin ölümünden sonra Hindistan'dan ayrılan, huysuz, çirkin ve şımarık Mary Lennox İngiltere'ye eniştesinin Yorkshire bozkırındaki ıssız şatosuna yerleşir. İlkin orayı hiç sevmeyen küçük kız, gizli bir bahçenin varlığı ile ilgilenir. Hayvan eğitici, iyi kalpli arakadaşı Dickon sayesinde, çocuk sadece o gizli bahçeyi yaşatmayı başarmaz, üstelik yepyeni bir kişilik kazanarak bencillik ve hırçınlığından sıyrılır. Gene Dickon'un yardımıyla, hala oğlu, hasta Colin'in iyileşmesinde katkısı olur ve bundan ötürü yeis içinde bunalan eniştesine mutluluk getirir.

Harry Potter serısı - J.K. Rowling ( 10 + )

Yapı Kredi Yayınları

Ali Nerede? ( Orjinal isim: Where's Wally? ) - Martin Handford
Tudem Yayınları / Özel Kitaplar Dizisı

Ali Nerede? kitaplarında saklanan Ali'yi, Çomar'ı, Ayşe'yi, Aksakallı Büyücü'yü, Ahmet'i, diğer Ali takipçilerini ve daha yüzlerce şeyi ararken çok eğleneceksiniz.


Guide to choosing dyslexia friendly books for Kids Waterstones

http://www.waterstones.com/wat/images/special/mag/waterstones_dyslexia_action_guide.pdf


http://www.dyslexia-inst.org.uk/pdffiles/waterstones.pdf


Sunday, November 8, 2009

Dünya Çocuk Kitapları Haftası




Amerikan İzcileri Kitaplık Yöneticileri ilk kez 1919 yılında bir kitap haftası düzenlemeyi önerdiler. Aydınlar, yazarlar, yayıncılar önerinin benimsenmesi için çalıştılar. Bu çalışmalar dünyanın bir çok uygar ülkesinde Kitap Haftası olarak kabul edildi.Türkiye'de Kasım ayının ikinci haftası "Dunya Çocuk Kıtapları haftasi" kutluyor ( Amerika'da Mayıs'de).


Bu haftanın amacı okuma alışkanlığı kazandırmak ve kitap sevgisini arttırmakken genellikle bir formaliteden ileri gidemiyor.


MAALESEF, genellikle okullarımız okuma sevgisini kazandıramıyor. Okullarda kitap okumak; verilen listelerin zorla okutulması ve sınav konusu yaparak not korkusuyla pekiştirilmesi anlamına gelirken bu uygulama okuma ile ilgili beyinde negatif kayıt oluşturuyor. Ve bu yüzden çocukların çoğu kitap okumaktan nefret ediyor.Bu durum dislektik çocukları iki misli zorluyor.


Çocuklara önerilen okuma kitaplarında, çocukların okuma hızı ve seviyesi göz önüne alınmıyor.Genellikle okul yönetimi, çocukların sınıf seviyesine uygun birkaç kitap belirleyip bu kitapların okunmasını ve sınav konusu yapılmasını zorunlu kılıyor.


Maalesef,dislektik olan çocuklar için bu uygulama tam bir kabusa dönüyor.Biz bu çocukların okumayı ve kitapları sevmesi için uğraşırken sistem onları kitaplardan şiddetle uzaklaştırıyor.


Özellikle Dünya Çocuk Kitapları Haftası’nın yaratıcı,heyecanlı ve interaktif bir şekilde kutlanması gerekir.


İşte birkaç öneri;
*Sınıf kapıları kitap kapağı haline getirilebilir.


*Anne veya babalar çocuklara sevdikleri bir hikayeyi okumaları için okula davet edilebilir.


*Bu hafta boyunca kitap kahramanlarının kostümleri ile dolaşılabilinir.


*Kısa bir hikayeyi sınıfta interaktif olarak canlandırabilirler.


Kısaca sadece bu haftayı eğlenceli bir hale çevirebiliriz.


http://www.ecarfoundation.org/

http://www.bookweekonline.com/

Saturday, November 7, 2009

Duyuru : Konusma Bozuklukları Seminar


Genellikle disleksili çocuğun okul öncesi dönemde de dil gelişmi sorunları vardır ( gecıkmış konuşma .... kelimeleri telafuz etmede güçlük... ).


Kadiköy Belediyesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkarı Polikiniği Anne Baba Eğitim Seminerleri düzenliyor....


Çarşamba 11 Kasım

Saat : 10.00 - 12.00

seminar konusu : Konuşma Bozuklukları ( Zehra Yılmaz Eksen )

Yer : Fahrettin Kerim Gökay Cad, No 128 , Kat : 2 , Göztepe, Poliklinik Eğitim Salon,Istanbul.








Friday, November 6, 2009

İngiltere'de 2009 Yılının En Iyi Öğretmeni Bir DİSLEKTIK





2009 İngiltere En İyi Yeni Öğretmen Ödülü’nü Edward Vickerman aldı.


Edward Vickerman ,okulda 7 yaşındaykenki anısını hiç unutmuyor; Öğretmen bütün harfleri alfabetik olarak sıralamasını istediğinde Edward sadece d harfine kadar sıralayabildi.Harfleri ne işitsel ne de görsel olarak tanıyabiliyordu.


Edward’ın babası ve erkek kardeşi de dislektik.Babası okulda aptal olarak anıldığını söylüyor.Şu anda babasının mobilya restore eden bir şirketi var.


Edward, aile şirketinde çalışmayı istemeyince bir otelde çalışmaya başladı.Bu arada otel yönetiminden mezun oldu ve bir senelik öğretmenlik kursunu tamamladı.Şimdi başarılı bir öğretmen ve yönetici.


Edward disleksisi yüzünden tahtaya yazmıyor ve teknolojiden destek alarak derslerini projeksiyondan yapıyor. Edward’ın öğrencileri onun ders tekniğinden çok keyif alıyorlar.Edward bir görüşmede şöyle söyledi:”Disleksiden dolayı farklı ve yaratıcı düşünüp,tahtadan dışarı çıktım!’’


http://www.guardian.co.uk/education/2009/oct/27/teaching-awards-dyslexia-special-needs

Tuesday, November 3, 2009

Ingiltere'de Disleksi Dernegi Disleksi'yi Tanıtma Haftası


Bu hafta İngiltere’de Disleksi ile ilgili bir etkinlik yapılıyor.Her sene İngiltere’de 1 ve 7 Kasım arası farklı bir konu üzerinde yapılan çalışma, bu sene disleksiyi pozitif yönüyle tanımaya ayrıldı.

Genellikle okuldaki eğitimciler ve ebeveynler disleksinin olumsuz ve negatif yönlerinden bahsediyor.Disleksili bir bireyin diğer bireylere göre bir çok pozitif yönü olduğu unutuluyor.

Örneğin;İngiltere Disleksi Derneği, Disleksi’yi Tanıtma Haftası için şöyle bir powerpoint hazırladı:

Yaratıcı düşünme-yeni ve farklı fikirler üretirler

Sorun anında hızlı karar verme-sorunların çözümünde iyidirler.

İletişimde iyidirler-fikirlerini anlatmada başarılıdırlar.

Meraklıdırlar-herşeyi araştırmaktan ve sormaktan hoşlanırlar.

Çok renkli ve kuvvetli hayalleri vardır.

Yaratıcıdırlar-müzikte,resimde,dramada



http://www.bdadyslexia.org.uk/

Avrupa Disleksi Derneği’nin web sitesinde şöyle bir açıklama vardır:

Bir çok dislektik mimarlıkta, mühendislikte, diğer yaratıcı sanatlarda ve oyunculukta oldukça başarılıdır. Aynı zamanda yanlamasına düşünmede(Lateral thinking Dr.Edward De Bono) ve insanlarla ilişkileri yönetmede oldukça iyidirler.

http://www.dyslexia.eu.com/strengths.html

Ebeveynler olarak ne yapabiliriz?

Aileler çocuklarıyla diyaloglarında pozitif konuşma tekniğini kullanmalıdırlar.

Çocuklarına dislektik olduğu halde başarılı olan rol modelleri göstermelidirler-

(Tom Cruise,Walt Disney,Einstein …)

Çocuklarınızın iyi yapabildiği konuların listesini çıkarın - (resim,maket,puzzle,fotoğraf çekme,esprili konuşma,dans vs.)

Başarılı oldukları aktivitelerde onları övün ve yetenekli oldukları konuda onların ilerlemesi için destek olun.

Disleksi’yi Tanıma Haftası, disleksi konusunda insanları bilgilendirmenin yanında bu kavramla yaşayanların günlük hayatta karşılaştıkları problemleri anlama ve onlarla empati kurmayı hedefler.

Ne yazık ki Türkiye’de hala disleksi konusu bilinmemektedir.

Problem; Türkiye’de, disleksi ve diğer öğrenme güçlüklerinin, aileler ve öğretmenler tarafından çok az anlaşılıyor olması ve çoğu çocuğa eğitim dönemlerinin oldukça geç bir devresinde tanı konulmasıdır ( veya daha da kötüsü hiç tanı konulmamasıdır)!!!

Birçok aile çocuğunun dislektik olduğunu paylaşmak istemiyor. Öğretmen ve okullardan alacakları negatif tepkilerden çekiniyorlar. Aslında bu konuda açık olmak, Türkiye’de de disleksinin rahatlıkla konuşulması ilerlemeyi hızlandıracaktır.

HAYDİ, bu hafta bu bloğu okuyan herkes komşusuna, temizlikçisine, arkadaşına, okul öğretmenine vs. gidip disleksiden bahsetsin. Ne kadar çok insan bu konudan bahsederse yolculuğumuz daha hızlı olacaktır.