Thursday, January 28, 2010

Pratik Matematik Ücretsiz Aktivite



Pratik Matematik Grubu'nun çalışmaları ;özellikle matematikte zorlanan,soyut kavramları somutlaştıramıyan ,disleksi olan öğrenciler için hem eğlenceli bir aktivite hem de öğrenmeye destek veren bir sistem.


Şubat tatili için yaptıkları, ücretsiz aktivitelerden yararlanabilir ve çocuklarınıza eğlenceli bir kaç saat geçirtebilirsiniz.



Şubat tatili programlarının yer ve saatleri:


Yer: Metroport Alışveriş ve Yaşam Merkezi – http://www.metroportavm.com.tr/


Tarihler: 30 Ocak ve 6 Şubat 2010 Cumartesi gunleri


Yer: Optimum Outlet – http://www.optimumoutlet.com/

Tarihler: 31 Ocak ve 7 Şubat 2010 Pazar gunleri


Her iki program icin de genel bilgiler su sekildedir:

Saatler: 14.00-14.45, 15.00-15.45, 16.00-16.45 arasi

Yas gruplari: Ilkogretim 1.-8. siniflar arasindaki tum yas gruplari

***

tel & faks: 212 325 79 10
mobil: 505 962 09 00 / 01
http://www.pratikmatematik.com/
ebruataca@pratikmatematik.com
bilgi@pratikmatematik.com

Friday, January 22, 2010

KOCAELİ İZMİT DİSLEKSİ AB PROJESİ

KOCAELİ İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ GRUNDTVİG ÖĞRENME ORTAKLIĞI KAPSAMINDA İLK ZİYARET İTALYA’YA YAPILDI.

Kocaeli İzmit Rehberlik Araştırma Merkezi , Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı tarafından yürütülen Hayat Boyu Öğrenme Programı kapsamında, Grundtvig Öğrenme Ortaklığı adı altında gerçekleştirilen “DESSDYS” -
(Development Of Study Skills For Dyslexic İndividuals-Yetişkin Disleksik Bireylerde Çalışma Becerileri Geliştirme)projesine katıldı.


Proje ortaklığı olan diğer ülkeler İtalya, Macaristan, İngiltere, Bulgaristan ve Kuzey İrlanda’dır.


Proje ,Mayıs 2011 tarihine kadar her ülkenin proje kapsamında yapacağı çalışmaları planlamak ve paylaşmak amacıyla ,ülke ziyaretleri yapılarak devam edecektir.İkinci toplantının Mart 2010 tarihinde Macaristan’da gerçekleştirilmesi düşünülmektedir.


Proje sonunda, yetişkin disleksili bireylerin çalışma becerilerini geliştirmeye yönelik ,bir web sitesi ve e-book hazırlanması hedeflenmiştir.
Proje ortaklığı yapan ülkeler, oluşturulan web sitesini kendi dillerine çevirerek dünya üzerinde de rahatlıkla kullanılabilmesini sağlayacaklardır.

Monday, January 18, 2010

PRATİK MATEMATİK





Disleksi olan öğrenciler genellikle matematikte zorlanıyorlar , aynı zamanda disleksi olmayip diskalkuli ( matematikte sorun yaşayan) olan çocuklarında bu konuda yaşadiği zorluklar göz ardı edilemez.

Türkiye’deki eğitim sisteminde, matematik gibi soyut bir dersi işlemede ciddi bir eksiklik yaşanmaktadır. Bu ders görsel ve kinestetik yöntemlerle desteklenerek işlenmelidir. Bu sayede de sadece öğrenme farklılığı yaşayan öğrencilerde değil, tüm öğrencilerde öğrenme uzun süreli ve kalıcı olmaktadır.

Pratik Matematik: Özel bir şirketin organize ettiği bu aktivite özellikle matematiği algılamada, matematiğin ne işe yaradığını anlamada yardım etmeyi amaçlayan eğlenceli aktivitelerden oluşuyor. Bu aktivite hafta sonu aktivitesi niteliğinde olup uzun süreli bir çalışma niteliğinde değil.

MATEMATIK SAATI çalışması, öğretmenlerin uyguladığı müfredat programı ve bu programdaki kazanımlar dikkate alınarak matematik öğretmenleri tarafından gerçekleştirilmiştir.


Amaç, derslerde işlenen konuları öğrencilerin zihinlerinde somutlaştırmalarına yardımcı olmaktır.Bu amaca ulaşmak için de eğitimi destekleyici eğlenceli etkinliklerden faydalanılmaktadır.

Öğrencilerin, okulda öğrendikleri bilgiler arasında bağlantı kurarken, aktif birer katılımcı, eğitmenin ise sadece bir moderatör olduğu atölye çalışmaları öngörülmüştür.

Matematik Saati atölye programı, ilköğretim 2. ve 3. sınıf öğrencileri ile uygulanmak üzere klüp atölyesi olarak hazırlanmiştir.



www.pratikmatematik.com







EĞİTİCİ OYUNLAR





Disleksi bloğun içindeki bu makelede ana sınıf ve 1 / 2 sınıf dislektik çocuklar için aileleriyle birlikte yapabilecekleri eğlenceli eğitimli oyunlar yer almakta. Oyunları algılama becerilerini de geliştirmekte :

Renkleri Eşleştirelim


Amaç: Motor becerilerin gelişimini desteklemek.
Uygulama: Bu çalışma öncesinde çocuklarla ana ve ara renkler üzerine bir suluboya çalışması yapılır. Ana renkler kullanılarak, ara renklerin nasıl oluştuğu gösterilir. Daha sonraki aşamada çocuğun eline renkli bir ip verilir. Hazırlanmış olan her renk boncuk ortaya konur ve çocukların elinde bulunan renkteki boncukları ipe dizerek kolye yapması istenir. Öneri: Bu çalışmayı; renkleri güne bölerek her gün( Önce ana renklerden başlayarak) bir renk şeklinde de yapabilir, çalışma öncesinde renkleri evde bulunan nesnelerle eşleştiriniz.


Şekillerle Oyun


Amaç: Küçük kas becerilerini geliştirmek.
Uygulama: Etkinlik öncesi şekillerle ilgili sohbet edilir. Sonra çocuk bir şekil hazırlar. (Kare, üçgen, daire ve dikdörtgen). Bu şekiller bloklarla yere hazırlanır, sonra çocuğun evde bulunan nesneleri uygun şeklin içine koyması istenir.
Öneri: Bloklarla hazırlanan bu şekil, fon kartonundan kesilerek de oluşturulabilir.


Dikkat Oyunu


Amaç: Dikkat yoğunluğunu artırmak.
Uygulama: Çocuklarla sabah evden çıkarken yaptıkları hazırlıkla ilgili konuşulur ve arkasından üzerilerindeki giysiyi (Renk, şekil) anlatmaları istenir.Bu çalışmaya çocuğa eşlik eden ebeveyn de katılarak kendi giysilerini anlatır. Sonraki aşamada çocuk gözlerini kapatarak kendi ve ebeveyninin giysisini renk, şekil gibi özellikler açısından anlatması istenir.
Öneri:Evde bulunan eşyalar, odasın da bulunan eşyalar da sorulabilir.


Hangisi Yok oyunu

Amaç: Dikkat eksikliğini desteklemek.
Uygulama: Masanın üzerine birkaç nesne konur. Her bir nesne çocuklara tanıtılır.
İsimleri ve özellikleri tanıtılır. Çocuk ebe seçilir, oda dışına çıkarılır. Nesnelerden biri saklanır ve çocuk çağrılarak olmayan nesneyi bulması istenir. Bilirse ebelikten kurtulur, bir ebe seçer. Oyun böyle devam eder.
Öneri: Nesne bilinemediğinde özellikleriyle ilgili ipuçları verilir.


Zıp Zıp Zıpla oyunu



Amaç:Büyük kas gelişiminin desteklemek.
Uygulama: Çocuklar aşağıdaki sözleri tekrar ederek, belirtilen
devinimleri gösterirler.
Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır )
Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır )
Top top topla (son iki hecede yere çömelinir )
Öneri: Sözler ve devinimler farklılaştırılabilir.


Sözcüklerle Eğlence


Amaç: Bellek gücünü geliştirmek.
Uygulama: Beş sözcükten oluşan kelime listeleri hazırlayın. Gruplara bölünüz ve her gün bir grubu çalıştırınız. Örneğin önce kelimeleri ezberletip, bunları akıldan yazmalarını isteyiniz. Sonra kâğıda yazmasını isteyin, hata varsa düzelterek tekrar yazmasını isteyiniz.
Öneri: Bu etkinlik ilkokula başlamış gruplara uygun bir çalışmadır.

Eğer çocuk matematikte zorlanıyorsa, her gün on beş dakika yukarıdaki adımları kullanarak, matematik çalışın.


Harfleri Tanıyalım

Amaç: Belleği desteklemek
Uygulama: Çocuk harfleri ters yazıyorsa, okul eşyasıyla taşıyabileceği bir kartonun üzerine alfabe de bulunan harfleri yazınız. Bir harfin yazımından emin olmadığı zamanlar da bu kartı kullansın.
Öneri: Harflerin ters yazımı 7 yaşına kadar normaldir. Bu sorunu rakamlarla da yaşıyorsa aynı yöntem kullanılabilir.

Bu etkinlikler çeşitlendirilebilir; onlarla oynayabileceğiniz oyunlara, etkinliklere şunları da ilave edebiliriz.




 Dama
 Satranç
 Yap-boz
 Labirent
 Noktaları birleştirme
 Resimdeki yanlışlıkları bulma


Parmak oyunu


Adı: Say Bak
Amaç: Yön kavramı ve sayıları akılda tutabilmek
Uygulama: Sağ elimde beş parmak ( Sağ el gösterilir. )
Sol elimde beş parmak ( Sol el gösterilir. )
Hepsi eder on parmak sen de istersen ( İki el birlikte gösterilir.)
Say bak, say bak,say bak
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 ( Tüm parmaklar sayılır. )

Tekerleme


Amaç: Tekerlemeler dikkati toparlama, belleği geliştirmek için kullanılabilir.

 Eller şap şap
 Ayaklar rap rap
 Saçlar lüleli
 Etekler pilili
 Doktor sana ne dedi?
 Beş yumurta ye dedi.
 Yemedim, içmedim
 Ah karnım, vah karnım
 Hastayım doktorcum

Tekerleme–2
 Teker teker tekerleme
 Sakın fazla şeker yeme
 Bol bol su içersen
 Sağlıklı büyürsün sen

Şiir: Sevimli dikkat çekici, akılda tutulması kolay basit şiirler öğretilebilir.

Kelebek
Ah ne süslü kelebek
Üstü mavi al benek
Aman tutsam şunu ben
Hemen uçup gitmeden

Oyun: Kas becerilerini geliştirici, dikkati toparlayıcı, grupla ya da bireysel oynayabileceği oyunlar seçilebilir.


İple oynanan oyunlar
Topla oynanan oyunlar
Koşular
Evde ya da bahçede oynanabilecek oyunlardan seçilebilir.
Oyun: Çevir salla oyunu
Çocuklar yere oturur ve aşağıdaki sözleri söyleyip,devinimleri yaparlar.
Başını salla salla ( Baş sağa ve sallanır. )
Kolunu çevir çevir ( Kollar öne ve arkaya sallanır. )
Kolunu salla salla (Kollar sağa ve sola sallanır. )

MEGEP Öğrenme Güclüğü Modülü:


Cocuk Gelişmi ve Öğretim Sıstemının Guçlendirilmesi Projesi ( Kaynak )

DİSLEKSİ GENETİK VE AİLESEL OLABİLİR


Disleksi genellikle aileden geçen genetik bir durumdur. Dislektik bir çocuğun ailesinden birinin de aynı problemlerle karşılaşmış olma olasılığı oldukça yüksektir. Fakat birçok ebeveyn kendilerinin de bir dislektik olduğunu çocuklarının aynı problemi yaşamaya başlamasıyla fark eder.

Disleksi olan bir ebeveyn çocuğuyla daha iyi empati kurabilir ve onun okul problemlerini çözme konusunda ona daha kolay rehberlik edebilir.

Ne yazık ki bazen, çocuğunun yaşadığı bu durum disleksi olan ebeveynin unutmak istediği geçmiş kötü günleri geri çağırabilir.Daha önceki makalemizde bahsettiğimiz, kendisi ve iki çocuğu disleksi olan Ersin Öztoycan veya ünlü çocuk kitapları yazarı Sally Gardner gibi…..

Eğer kendinizin de bir dislektik olduğunu düşünüyorsanız yetişkinler için olan Disleksi Tarama Testini yapabilirsiniz.

Bu test, her ne kadar Disleksi Enstitüsü’nde geliştirilmiş olsa da testi yeniden düzenleyen Dr Michael Vinegrad’ın adıyla anılmaktadır. Test “Evet” veya “Hayır” şeklinde cevaplandırılacak 20 sorudan oluşmaktadır. Bu test Türkçe’ye çevrilmiştir.

Yüksek öğretim kurumlarının Vinegrad Testi dışında yararlanabileceği bu denli ekonomik ve etkin bir başka test yoktur.

http://www.tr.ettad.eu/screening-for-dyslexic-adults

Bir başka tarama testi de Ian Smythe and John Everatt’e ait. Daha fazla bilgi için British Dyslexia Association ( BDA ) sitesinden yararlanabilirsiniz. Bu testi yapabilmeniz için İngilizce bilmeniz gerekmektedir.

http://www.bdadyslexia.org.uk/files/Adult%20Checklist.pdf

Eğer testin sonunda disleksi olduğunuz çıkıyorsa resmi bir test için bir psikoloğa başvurabilirsiniz.






Wednesday, January 13, 2010

ANKARA DİSLEKSİ AB PROJESİ



Yenimahalle Rehberlik Araştırma Merkezi , Ankara.


2009 yılı Grundtvig Öğrenme Ortaklıkları Projesi de kabul edildi...


PSYCODY (Parents Teachers and Psychologists Collaboration for Dyslexia : Training Programme for Parents Teachers and Psychologists Working with Children affected by dyslexia) Başbakanlık Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Başkanlığı tarafından kabul edildi...


http://dyslexia.europole.org/

Tuesday, January 12, 2010

KEFKEN : DISLEKSI AB PROJESİ



Kefken İlköğretim Okulu : Disleksi Hayat Boyu Oğrenme Projesi :

Discovering and Supporting Dyslexia in the Transition between Primary and Secondary School”

AB Comenius Proje Çalışması kapsamında,Kefken İ.Ö.O. Müdürü Paşa TANDOĞAN ve Öğretmenleri Ömer Faruk METİN, Öznur RENGİ, Ayşegül ŞİMŞEK ve Tuğrul KAYA 22 - 26 Ekim 2009 tarihleri arasında İtalya'daydılar.

İtalya'da proje ortakları ile görüşen öğretmenler, seminerlere katıldılar. İtalyan ortakları kendi okullarını gezdirerek, eğitim sistemleri hakkında bilgi verdiler. Yapılan seminerlerde, ortak kurumlar ile proje konusu disleksi hakkında bilgi verildi.

http://www.projectdyslexia.org/

ANAOKULA DİSLEKSİ AB PROJESİ


Işıkkent Anaokulu(İzmir) Comenius Avrupa Birliği Projesi:

Işıkkent Okulu’nun, Comenius Yasam Boyu Öğrenme Programı’na yaptığı başvuru kabul edilmiştir.
Proje Işıkkent’in sunduğu “Disleksinin Erken Tanısı ve Destegi” başlığı altında, Bulgaristan,Romanya ve Kıbrıs’tan katılacak okullarla yapılacak ortaklık çerçevesinde iki yıl sürecektir.
Anaokulunun konuyla ilgili bir web-sitesi hazırlayacağı projenin ilk aşamasında iki anaokulu öğretmeni sunumlar gerçekleştirmek üzere 2009 sonbaharında İtalya’ya gittiler.


Kaynak : Işıkkent Martısı Dergisi /23 Ekim 2009

AB PROJESİ : ÇORUM


2009-2011 AB PROJESİ

Boğazkale Merkez İlkögretim Okulu

GATE - (undertanding dyslexia phenomena between pre-primary and primary)
(Okul öncesi ve ilköğretim çağında, disleksi hastalığı)


Proje Hayat Boyu Öğrenme Programının, Commenius dalındadır. Projede 6 ülkeden 8 ortak bulunmaktadır.Proje başvuru sahibi İspanya Madrid'de bulunan AMEPE kısa adıyla tanımlanan Madrid Eğitim Merkezleri Derneği'dir. Proje ortaklarından biri olan ve CECE kısa adıyla tanımlanan diğer İspanya Kurumu ise İspanya Eğitim ve Öğretim Merkezleri Konfederasyonu'dur. Kurum İspanya genelinde hizmet veren ve 5000 eğitim kurumunun üye olduğu özel bir kuruluştur.

Diğer ortak kurum ise İtalya'nın Geneva kentinde bulunan bünyesinde, özel okul öncesi okulları bulunduran bir kuruluştur.

Bulgaristan Sofya'da bulunan diğer proje ortağı ise CIE kısa adıyla tanımlanan, engelli ve öğrenme güçlüğü çeken çocukların topluma kazandırılması adına kurulmuş, profesyonellerle çalışan özel bir kuruluştur.

İngiltere Edinburgh'ta bulunan diğer proje ortağı ise dünyanın en iyi 30 üniversitesi arasında bulunan Edinburgh Üniversitesi'dir.

Lüksemburg'da bulunan diğer proje ortağı ise DYSPEL kısa adıyla tanımlanan veli ve öğretmenlere yönelik çalışmalar yapan özel bir kuruluştur. Disleksi alanında Avrupa çapında yapılan çalışmalara katılmakta, disleksi alanında yayınlar yayınlamakta, bu konu üzerinde hizmet vermektedir.

İtalya Milano'da bulunan son proje ortağı ise, I.S.C kısa adıyla tanımlanan öğrenci farklılıklarını dikkate alarak bireyselleştirilmiş eğitim uygulayan, farklılıkları dikkate alan resmi bir eğitim kurumudur.

Dünya nüfusunun %6 sının disleksi hastalığı olduğu tahmin edilmektedir. GATE projesi ile bu hastalığa yönelik uygulanabilir yöntem ve araç gereç geliştirilmesi hedeflenmektedir.


Proje ile okul öncesi dönmde disleksi riski altındaki çocukların tanımlanması-okul öncesi ve ilköğretim çağındaki bu çocuklara özel destek ve eğitim verilmesi amaçlanmaktadır.4-7 yaş arası çocukların hedeflendiği projede aileler de aktif rol alacak, proje ürünlerinin sadece ortak ülkelerde değil tüm Avrupa'da yayılımı sağlanacaktır.

Proje iki şeyi hedeflemektedir: Disleksi hastalığı olan çocuklarda özgüven gelişimi ve onları öğrenme etkinliğinde başarısız kılan faktörleri yok eden yeni öğrenme yeteneği geliştirme. Erken teşhis ve tedavi uygulamaları etkili olacaktır.

Proje, okul öncesi ve ilköğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin eğitimini ve sistemde ailelerin aktif rol almalarını hedeflemektedir.

Başlangıç tarihi Ekim 2009 olan proje Eylül 2011 de sona erecektir.

(İngilizce Öğretmeni Tuğba Çırakoğlu)

http://bogazkalemerkezio.k12.tr/




Friday, January 8, 2010

NOBEL ÖDÜLLÜ DİSLEKTİK


Moleküler biyolog Carol Greider ve Elizabeth Blackburn 2009 Nobel Tıp ödülünü birlikte kazandılar.

Disleksi olan Greider her zaman okumada ve kelimeleri doğru telaffuz etmede zorluk yaşadığını anlatıyor.Gerçekte bu problemle hala savaşıyor ve uzun yıllar bu durumunun bir öğrenme farklılığı olduğunu bilmeden yaşamış.

Oğlu da kendi gibi bir dislektik olan Greider''Bununla başetmeyi öğreniyorsun.''diyor.''Benim için bu durum bir özgüven problemiydi çünkü bütün arkadaşlarımdan yardım almaya ihtiyacım vardı.Ama okumayı seviyordum ve çok okuyordum ve herşey böylece kolaylaştı.''

Hala kelimeleri doğru seslendirme ve yazmada zorluk çeken Greider bu probleminin çözümünde görsel belleğine güveniyor.

Kimya ve anotomi derslerinde çok başarılı olmasına rağmen klasik sınavlarda hep başarısız olan Greider mezuniyet sınavlarında aldığı yetersiz puanlar dolayısıyla on üniversiteden sadece ikisine kabul edildi.

Greider,dislektik olmanın farklı bir görüş açısı oluşturduğunu ve bunun da bazen bir avantaj olduğunu anlatıyor.

Kaynak:Dome magazin( John Hopkins Medical Family ) - Judy F. Minkove

Diğer Nobel kazanan dislektikler : Pierre Curie-Nobel Ödülü -Fizik-1903

Archer J.P. Martin - Nobel Ödülü-Kimya -1952