Wednesday, April 21, 2010

Dikkat Geliştirme



Disleksi Blog için yaptığımız çalışmalarda elde ettiğimiz bir sonuç var ki; her özel öğrenme güçlüğü gösteren öğrenci beraberinde dikkat eksikliği de gösteriyor.Dikkat eksikliği gösteren bu çocukların bu yetenekleri geliştirilebilinir. Her gün sadece 10 dakikanızı buna ayırmanız yeterli. Unutmamanız gereken tek şey, çocuğunuzun önüne çalışmaları koyup onun yalnız başına yapmasını beklememek! Çocuğunuzun bu çalışmalarda, sizin rehberliğinize ihtiyacı olacaktır.

Çalışmaya başlamadan önce bu çalışmayı neden yaptığınızı ve sonucunda neler kazanacağınızı çocuğunuzla konuşun. Sonra ilk örneği siz yapın. Çalışmayı 10 dakikadan fazla uzatmayın, sakin bir ortamda yapın. Çocuğunuzu sürekli yüreklendirin, başaramadığı zaman anlayışla karşılayın.

Bu kitapları önce inceleyin sonra alın. Her çocuğun farklı olduğunu düşünürsek, kitapları özellikle içeriklerini iyice incelemeden almayın. Bu da şu demek oluyor; sadece birinden duymanız ve hatta disleksi blogda yayınlanmış olması bu kitapları elinize alıp incelemeden almanız için yeterli değildir!!!!
Bu sebeple internet alışını da uygun bulmuyorum. Yani kitapçılarda, kitapların arasında biraz zaman geçirmeniz gerekiyor.

Dikkat Geliştirme - 1 (İlköğretim Çocukları İçin)
Yazarlar : Özlem Tunca ve Gülderen Kıliç
Ya- Pa
ISBN: 9789759932008

Uygulamalı Dikkat Geliştirme 1 ve 2 kitapları, ilköğretim çağı çocukları temel alınarak ; dikkati.sözel becerileri, problem çözme ve yaratıcı düşünceyi geliştirecek etkinlikleri içermektedir. Ayrıca Türkçe ve matematik öğretiminin alt yapısını oluşturacak etkinliklerle bu derslere yardımcı ve pekiştirici kaynak olacak şekilde düşünülerek ve eğlenceli bir şekilde hazırlanmıştır.

Dikkati Güçlendirme Seti – Her yaş grubu için ayrı set

Uzm.Dr.Osman Abalı ve Savaş Özdemir-
Adeda Yayınları
http://www.adeda.com.tr

Kitapta, görsel dikkatini odaklama, dikkatini devam ettirme, benzerlikleri fark etme, ayrıntıları fark etme, eşleştirme, planlama, organize olma, görsel hafıza, el göz koordinasyonu, ince motor becerilerin desteklenmesi, görme alanının aktif kullanılması, genel bilginin artırılması gibi amaçlar vardır.

Düşün ve Dikkat Et! 2
Uzm.Psk. Hasan Demirci & Arzu Elemek

(5–6 Yaş)
Çilek Yayınları

Düşün ve Dikkat Et! 1
Uzm.Psk. Hasan Demirci & Arzu Elemek
( 10 - 12 yaş )

Pedam Yayın
IBSN : 9944538541

Düşün ve Dikkat Et-1 ve 2 " serisi dikkat eksikliği yaşayan çocuklara yönelik hazırlanmıştır. Kitabın içinde yer alan alıştırmalar, çocuğun konsantrasyonunu arttırmasında, dikkatini sürdürmesinde görsel-işitsel dikkatini geliştirmesinde ve sözel -sayısal muhakeme becerisini arttırmasında yardımcı olacaktır. Çocuklar bu kitapla çalışırken bir taraftan eğlenecekler, bir taraftan da akıl yürütme, problem çözme, ilişki kurma gibi düşünme becerilerini geliştireceklerdir. Kitaptaki çalışmaların anne-baba veya eğitimci gibi bir yetişkinin rehberliğinde sırayla ve düzenli bir şekilde yapılması yararlı olacaktır.

Düşünme Becerileri kitapları 7–10 yaş

Düşünüp Çözelim / Ne Yanlış neden yanlış? / Haydi Dikkat v.s.

Pencere-Sey Yayınları

http://www.pencere-sey.com/

Önel Yayıncılık -9 yaşa kadar



Friday, April 16, 2010

Disleksi Hakkında Film



Disleksi blogda, çocuğunuzla birlikte seyredebileceğiniz, çocuğunuzun öğretmenine ve rehberlik servisine tavsiye edebileceğiniz bir film öneriyorum bu sefer.

‘’Yeryüzündeki Yıldızlar’’ 8 yaşında disleksi bir çocuğun mücadelesinin anlatıldığı bir film için seçilecek en güzel isim!!!

‘’Yeryüzündeki Yıldızlar’’ 2009 yılı Yabancı Film Dalında Oscar’a aday olmuş bir Bollywood filmi!!
Walt Disney şirketi filmin yayınlama haklarını satın aldı.

Film, 8 yaşında okuldaki başarısızlıkları yüzünden ailesi ve öğretmenleri tarafından devamlı cezalandırılan bir çocuğun hikâyesinden bahsediyor.Ailesi, başa çıkamayınca, Ishaan’ı yatılı okula gönderir. Ishann bu durumdan oldukça etkilenir ve içine kapanır ta ki okuldaki resim öğretmeni onu fark edene kadar. Resim öğretmeni de dislektiktir!!!!

Hindistan’da film çok fazla izleyici çekti ve çok fazla ses getirdi.
Bengal’de 4500 öğretmene, film eğitim amaçlı seyrettirildi.
Hindistan Baş Başkanı filmi izledi ve ‘’Bu film, Hindistan’ın eğitim sistemi için bir derstir.’’dedi.
Filmden sonra, Hindistan’daki Delhi Disleksi Derneği, normalden 10 kat fazla aileye hizmet vermeye başladı.

Türkiye’de, özel öğrenme güçlüğü çeken çocukların yaşadıkları ve okulda maruz kaldıkları duruma çok benzer sahnelerle dolu film.

Film, özellikle her gün bu sorunlarla başa çıkmaya çalışan ve çocukların çektiği sıkıntıları ta içinde yaşayan biri olarak, benim için mükemmeldi.Hele İshaak’ı oynayan Darsheel Safary’yi ,coşkulu bir hayranlıkla seyrettim; kah gözlerim yaşlanarak, kah gülümseyerek….

Hint müzikleri eşliğinde, eğlenceli ve aynı zamanda duygusal bir film olan ,orijinal adıyla ’’Taare Zameen Par’’ ı seyretmenizi öneririm.

Friday, April 9, 2010

DİSLEKSİ MİKRO-MİNYATÜRCÜ



Disleksi Blog'da ,hep sizlere, eğitimde öğrenme güçlüğü yaşamış ama hayatının diğer safhasında büyük başarılar kazanmış kişilerden örnek veriyorum.Bu örnekler çocuklarımıza ve size şunu anlatmak için ''Eğitim hayatı her şey demek değil!!!''.

Willard Wigan, dünyanın en küçük heykellerini yaratıyor.Öyleki bu heykellerin bir çoğunu çıplak gözle görmek imkansız,ancak büyüteçle görebiliyorsunuz.

Wigan, daha küçük bir çocuk iken, 1960'larda İngiltere'de bu küçük heykelleri yapmaya başladı.
Disleksi bir öğrenci olan Wigan,devamlı öğretmenleri tarafından aşağılandığını ve bu küçük heykellerin onu bu sıkıntılardan koruduğunu söylüyor.

''5 yaşındayken, karıncaların yaşayacağı bir evleri olmadığını ve onlara bir ev yapmam gerektiğini düşünerek başladım bu küçük heykellere.Sonra onlara ayakkabılar ve şapkalar yaptım.Kendime, öğretmenlerimin beni kriterize edemedikleri,okul derdinin olmadığı ,fantastik bir dünya yaratmıştım.Bu benim mikro-heykel kariyerimin başlangıcı oldu.''

Annesi, karıncalar için yaptığı evi görünce bu küçük heykellerle bir dünya kurması için onu yüreklendirip, ona ''Eğer bu küçük heykelleri yapmaya devam edersen bir gün adın büyüyecek''der.

Willard Wigan şimdi dünyanın en ünlü mikro-minyatürcüsü, heykelleri çok yüksek rakamlara alıcı buluyor.Prens Charles, onun sanatı ve yeteneği için ''tarif edilemez'' ifadesini kullanıyor.

''Disleksi olduğumu herkesle paylaşıyorum çünkü benimle aynı eğitim problemi yaşayanlara ilham olmayı umut ediyorum.Hecelemede ve okumada hala çok kötüyüm aynı zamanda bana söylediğiniz bir şeyi oldukça kısa bir sürede unutabilirim.Ama Tanrı bana bir top fırlattı,ben onu tutup onunla koştum.Herkes her şeyi başarabilir yeterki istediği şeyi sonuna kadar yapmayı denesin ve vazgeçmesin.Ben bunun kanıtıyım''

Thursday, April 1, 2010

VETforall - AB Projesi


VETforall - AB Projesi

Proje adı : Mesleki ve Teknik Öğretim Kurumlarında ve işletmelerde öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerin eğitimi.

Avrupa Birliği, Hayatboyu Öğrenme Programları kapsamında, LdV Ortaklık Projeleri, 2008 yılı başvuru döneminde, Antalya Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi koordinatörlüğünde hazırlanan VETforAll adlı proje etkinlikleri tamamlanmış olup, final raporu, proje koordinatörü Mustafa Tahtabaş tarafından hazırlanmıştır.

Projeye katılan yerel ortak kurumlar:
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası,
Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü,
Antalya Büyükşehir Belediyesi-Yaygın Eğitim Şube Müdürlüğü’dür.

Proje konusu; mesleki ve teknik eğitim kurumlarında ya da işletmelerde, zihinsel yetenekleri normal sınırlar içinde ya da üstünde olmakla birlikte, farklı nedenlerden dolayı öğrenme sorunları yaşayan bireylerin, öğrenme güçlüklerinin çeşitli yöntemlerle tespit edilip, bunları aşabilecek yöntemler geliştirmeyi hedeflemektedir.

Projenin Avrupa ortakları olarak, Almanya ve Hollanda’dan mesleki eğitim kurumları yer almıştır. Projemizle ilgili çalışma ziyaretleri, 25-29 Kasım 2008’de Almanya-Berlin’de, 9-16 Mayıs 2009’da Hollanda Maastricht ve Eindhoven’da yapılmış olup, final programı, 11-16 Ekim 2009’da Antalya’da gerçekleştirilmiştir. Projenin yurt dışında yapılan programlarına, 4 ortak kurumdan 7 kişi katılmış olup, toplam 9 hareketlilik yapılmıştır.

Projenin faaliyetleri özet olarak şunlardır:

-Mesleki eğitimdeki bireylerin, öğrenme güçlüklerinin çeşitli yöntemlerle belirlenmesi için çalışmalar yapılmış, konuyla ilgili olarak, uzman kişilerce çeşitli anketler oluşturulmuştur.

-Üç ayrı ülkeye karşılıklı hareketlilik yapılarak, konuyla ilgili uygulamaların paylaşımı sağlanmıştır.

-Proje sonrası ortak kurumlar arası iş birliği güçlenmiştir. Konuyla ilgili görüş alış verişi ve değişik proje çalışmaları devam etmektedir.

-Proje sonuçlarının çeşitli yöntemlerle ve internet sitesi
www.vetforall.org.tr oluşturularak yaygınlaştırılması yapılmaktadır. Bu sitede, proje faaliyetleri, sonuçları ve çıktıları hakkında geniş bilgiler verilmiştir.

Proje sonuçları ayrıca, okul internet sitesinde yayımlanmaktadır.

http://www.antalyaeml.k12.tr/


Bu tarz çalışmalar, eğitim hayatında problem yaşayan gençler ve onları yetiştiren öğretmenler için çok fazla önem taşıyor.


Çok değil, bundan bir kaç sene önce eğitim sektöründekilerin özel öğrenme güçlüğü hakkında en küçük bir bilgisi dahi yoktu.Şimdi ise öğrencilerin başarısızlık nedenlerini belirleyebilecek formlar ve listeler sunuluyor.

Özellikle orta ve lise dönemine gelmiş ve başarısızlığının sebebi tam olarak belirlenmemiş öğrencilere okul yönetimi(rehberlik birimi-sınıf öğretmeni)bu testleri kolayca yapabilir ve çocuğa bir yol gösterici olabilir.

Bu testleri her eğitimci kolayca uygulayabilir.Testleri www.vetforall.org.tr'dan indirebilirsiniz.

Ne yazık ki, elimizde çocuğun özel öğrenme güçlüğü yaşayıp-yaşamadığını belirleyecek bir sürü test varken durum belirlendikten sonra nasıl bir eğitim verileceği hangi tekniklerin uygulanacağına dair en küçük bir bilgi bulunmamakta.
Bu çocukların okul sistemi içinde nasıl değerlendirileceği,hangi sınavlara,hangi ödevlere tabii tutulacağı da tam bir karmaşadır.

Hatta yasal olarak(kaynaştırma statüsü) belirlenmiş haklarını bile okul sisteminden alamayan bir sürü öğrencimiz olduğunu da unutmamak gerek!!!