Friday, May 21, 2010

Şimşek Hırsızı




Bu sefer de disleksi blogda size, disleksili bir oğlu olan ve kitaplarının kahramanı da disleksi olan Amerikalı bir yazardan bahsedeceğim.


Amerikalı yazar Rick Riordan, dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu ve dislekisisi olan bir karakter (Percy Jackson) hakkında çok sayıda macera kitabı yazmıştır.

Percy Jackson karakteri ; yazarın oğluna yatmak üzereyken anlattığı hikayelerden doğmuştur. Haley o zamanlar kitap okumayı sevmez ve okuldan nefret ederdi. Fakat Yunan Mitolojisinden çok hoşlanırdı. Babası Rick de onun için,kendi kafasından yarattığı, benzer hikayeler anlatmaya başladı.

Sonuç olarak; bir süre sonra, Haley babasına bu hikayeleri yazmasını önerdi. Böylece Rick Riordan, Percy Jackson ve maceraları hakkındaki hikayelerini yazmaya başladı. (Bu yazıların Harry Potter Kitapları ile bazı benzerlikleri vardır.)


Percy tipik bir kahraman değildir. Hayatında C’nin üzerinde not alamamıştır. Yunan Tanrısı Poseidon’un oğlu olduğunu keşfedene kadar da kendisini başarısız buluyordur.


Percy Jackson karakterinin; yazarın oğlu gibi disleksisi, dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu vardır.


Percy maceranın başında yaptığı hataların bir eksiklik ve zayıflık olmadığını, bunların ;zor durumlarla karşılaştığında kendisi için bir avantaj yarattığını farkeder.


Kelimeleri sayfada karmakarışık gördüğünde , onlarla antik Yunan kelimeleri arasında bağlantı kurar.


Sınıfta otururken onu zorlayan hiperaktivitesi, savaş alanında hiper-duyarlılık olarak onu korur, hayatta kalmasını sağlar.

Rick’in oğlu Haley ‚’’Baba sen bana yüzlerce kitap okudun, bütün kahramanlar mükemmel , hiç birinin ne disleksisi , ne de dikkat eksikliği – hiperaktivite bozukluğu var. Daima mükemmel insanlar , mükemmel bir dünyada , mükemmel işler yaparlar. Percy ise çok kusurlu . Aynı zamanda hem bu kusurlarıyla hem canavarlarla savaşmak zorunda.’’ der.

Rick Riordan derki ;’’Percy’yi disleksili ve ADHD’li yazarak, bu şartlar altındaki tüm çocukların potansiyelini onurlandırmayı seçtim. Farklı olmak kötü bir şey demek değildir. Bazen çok çok yetenekli olduğunun işaretidir. İşte Percy, Şimşek Hırsızı’nda kendi kendine bunu keşfeder.’’

Son zamanlarda Şimşek Hırsızı Uma Thurman ve Pierce Brosnan’ın birlikte oynadığı bir film haline getirilmiştir.

Serinin diğer kitapları da Türkçe olarak Doğan Egmont Yayıncılık tarafından yayınlanmıştır.


Rick Riordan’ın kitapları:

Percy Jackson Ve Olimposlular

Şimşek Hırsızı 1. Kitap
Canavarlar Denizi 2. Kitap
Titan’ın Laneti 3. Kitap
Labirent Savaşı 4. Kitap
Son Olimposlu 5. Kitap


Kitaplar 12 yaş ve üzeri için önerilmiştir. Kitaplar biraz uzun ama yine de okumak isteyeceğinizi düşünüyorum.Gerekirse bu kitabı çocuğunuzla birlikte okuyun ve Percy ile onun ortak yönlerini birlikte keşfedin.



(Kaynak : The Guardian)

Thursday, May 13, 2010

Engelliler Haftası


Engelliler Haftası geldi geçiyor bile, disleksi blogda bu haftadan bahsetmemek mümkün değil!

Yaşam bize engellerin sadece fiziksel olduğunu öğrettti.Ama biz yaşarken, engellerin sadece görünen fizik bedende olmadığını öğrendik.

Lakin bunu sadece biz, disleksi çocuklara sahip aileler öğrendik. Bunu öğrenmesi gereken eğitimciler ise durumdan bi haber yola devam ediyorlar.

Türkiye'de, özel öğrenme güçlüğü çeken çocuklar adına yapılan özel bir araştırma bulunmamakta. Elimizde istatistik olarak hiç bir bilgi yokken disleksi olan çocukların durumundan nasıl bahsedebiliriz. Onların gerçekliğine eğitimcileri nasıl inandırabiliriz.

Ve en önemlisi onların da görünmez bir engele sahip olduklarını nasıl anlatabiliriz......

Bu hafta Türkiye'de, Engelliler Haftası nedeniyle bir sürü etkinlik yapılıyor ama bu etkinlikler içinde diskleksi çocukların durumunu anlatan ve sorunlarına çözüm olacak hiç bir etkinlik yok.


Karaman Milletvekili Lütfi Elvan, Engelliler Haftası adına bir mesaj yayınladı:

''Özürlüler Kanunu’nun temel yaklaşımına uygun olarak, bir kişiye özrü nedeniyle ayrımcılık yapılması Türk Ceza Kanunu’nun ilgili maddesine ilave edilerek kanun önünde suç kapsamına alınmıştır. Ayrıca, özürlülerin özürleri gerekçe gösterilerek eğitim ve istihdam gibi haklarının engellenmesinin de ayrımcılık olacağı kanunla düzenlenmiştir.

Bütün bunların yanında toplumun ve bireylerin engellilere bakış açısı da önemlidir. Bir toplumun engellisine acıyarak bakması ve yardıma muhtaç biri olarak görmesi engelli vatandaşlarımızın özgüvenini yitirmesine sebep olur. Bu nedenle onlara acıyarak bakmak yerine, hayata bağlayacak ve kendilerinden bir birey gibi istifade edilmesini sağlayacak imkanları sunmak, insan olarak benliğimize ve insani değerlerimize yakışan bir davranış olacaktır. ''


Lütfi Elvan'ın verdiği bu mesaj, eğitim hayatında yaşadıkları öğrenme engeli dolayısıyla bir çok zorluk çeken disleksi çocuklar için de çok anlamlı.

Niyet ediyorum ki, çok kısa zaman içinde düzenlemeler gerçekleşecek ve özel öğrenme güçlüğü çeken çocuklarımız insani değerlere yakışan bir eğitim alıyor olacaklar.

Friday, May 7, 2010

Anneler Gününüz Kutlu Olsun


Bu hafta anneler gününü kutlayacağız.Ama disleksi blog adına ben, disleksi bir çocuğa sahip annelerin gününü özel olarak kutlamak istiyorum.

Özel öğrenme güçlüğü çeken bir çocuğa sahip annenin verdiği mücadele ,uzun ve yorucu bir yolculuğa dönüşüyor.

Özellikle anneler çocuklarının çektiği sıkıntılar ve sorunlar yüzünden oldukça zor günler geçiriyorlar.Hatta bu mücadele sonucu, bir çok dislektik çocuk çok ta yara almadan okul hayatını bitirirken asıl yaralananlar anneler oluyor.

Her akşam okuldan eve üzgün ve bitkin bir ifadeyle gelen çocuğunu karşılamak bir anne için kelimelerle ifade edilemeyecek kadar zordur.Çocuğunu her bu şekilde gördüğünde kendini suçlu hisseder onun hayatını kolaylaştıramadığı için.

Hiç bitmez bu annelerin mücadelesi; okulda öğretmenlerin anlayışızlığıyla, sistemele mücadele ederler, evde çocuklarının daha iyi olabilmesi için mücadele ederler ve çoğu zamanda babalarla mücadele ederler kendilerine biraz destek olmaları için.

Sonuçta anneler gözyaşlarını her gece silip yola devam kararı alırlar,bıkmadan ,usanmadan....






Wednesday, May 5, 2010

Anaokulunda Disleksi Sorunları


Disleksi blogda daha çok okul çağındaki çocukların disleksi problemlerine yer verdik.Ama disleksi problemi yaşayan çocuklar okul öncesi eğitimde de fark edilebiliniyor.Bu da ailelerin okul döneminde daha dikkatli olmasını ve erkenden çocuğa destek vermelerine yarıyor.

Anaokul dönemindeki çocukların gelişimleri konusunda size bir kaç küçük ipucu vereceğim.Eğer aşağıdaki zorlukları çocuğunuz yaşıyorsa biraz daha dikkatli olmalısınız.
Veya anaokul öğretmeni iseniz bu çocuklarla yaptığınız çalışmalara özen göstermeli ve ailelerini bu konuda uyarmalısınız.

Konuşma problemleri:

Bazı çocuklar konuşmayı öğrenirken açıkça kendilerini ifade etmekte zorluk çekerler. Özellikle bazı uzun kelimeleri telaffuz ederken görülür bu zorluk.

Kelimeleri söylerken harfleri karıştırır veya hecelerin yerini değiştirebilirler;

Sandalye yerine saldanye
Tuvalet yerine tulavet
Mıknatıs yerine mıktanıs
Fotokopi yerine fokopoti gibi. Lütfen dikkat!!

Eğer çocuğunuzda, sözcüklerin kullanımında bir değişiklik hissediyorsanız , değerlendirme için bir konuşma terapistinin görmesinde fayda vardır.

Kelime hatırlama veya yeni kelimeleri öğrenme yeteneğinde yavaşlık, doğru kelimeyi hatırlamada zorluk , doğru kelime yerine ona benzer anlam taşıyan kelimeyi kullanma eğilimi oluyorsa dikkat edilmelidir.

Hafıza – Bellek Sorunları:

Bilgileri hatırlamada, özellikle birden fazla aşamalı talimatı hatırlamada zorluk yaşayabilir.

Ardışık sıralı şeyleri hatırlamada( örn. alfabeyi,ayları,mevsimleri sıralamda zorluk), veya daha önce anlatılmış bir hikayeyi doğru sırada anlatmakla ilgili bir sıkıntı olabilir.

Bazen sayıları, haftanın günlerini , renkleri ya da şekilleri doğru öğrenmede sıkıntı yaşanabilir.

Sözel sorunlar:

Sözel dil bileşenleri küçük parçalara ayrılır; kelimeler hecelere , heceler seslere dönüşür. Konuşma dilinde, sesler tanınmalıdır. Bu iki kural konuşma dili için gerekli ve önemli bir yetenektir.
Bu yetenekleri zayıf çocuklar;

Kafiyelerde zorluk yaşayabilir.
Örn. Kedi kelimesine uygun kafiyeli örnek veremez. Kedi – yedi – dedi gibi…

Kelimenin kaç heceden oluştuğunu bulmada zorluk yaşayabilir.
Örn. Pencere kelimesinde kaç hece var bilemez. Pen – ce – re 3 hece

Kelimenin hangi sesle başlayıp, hangi sesle bittiğini ayırd edemez.
Örn. :kalem kelimesinin ilk ve son seslerini ayırt etmekte zorlanabilir.

Kelimeleri , seslerine ayıramaz.
Örn:fotokopi kelimesini oluşturan harfleri (sesleri) sırayla söylemekte zorlanır .f-o-t-o-k-o-p-i

Hecelerine ayrılmış olarak verilen kelimeyi bir bütün haline getirmekte zorlanabilir.
Örn.: ka-lem-lik kalemlik

Harfleri öğrenmede ve çıkardıkları sesleri anlamada zorluk çekebilirler.
Örn. Mobilya – Bomilya m ve b karışması.


Diğer problemler neler olabilir?

Kopyalamakta ( tahtaya bakarak yazı yazmak,yaptığınız şeklin aynını çizmek veya bloglarla oluşturmak ) ve renklendirmede zorluk yaşayabilir.

Kıyafetleri giymekte zorluk yaşayabilir. Kıyafetlerin hangi sırada giyileceğini bilemez.
Düğmeleri iliklemede, ayakkabı bağcıklarını bağlamada sorun yaşayabilir.

Sakar görünebilir veya koordinasyon eksikliği yaşayabilir.

Konsantrasyon zayıflığı olabilir.

Eğer yukarıda saydığımız problemlerden birden fazlasını çocuğunuzda gözlemliyorsanız , uzman bir psikologtan randevu alarak kontrole götürmelisiniz. Özellikle ailenizde disleksi biri olduğunu da düşünüyorsanız, bu daha önemli hale gelecektir.

Buna ek olarak ebeveynler, çocuklarının zorluklarını keşfeder keşfetmez hemen performanslarını geliştirmek için yardımcı eğitim faaliyetlerine başlamalıdır.
(Tercüme yardımı için Zeliha Hanıma teşekkürler.)